Folketingets Erhvervudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer min besvarelse af spørgsmål  3 (L 48) stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 4. marts 2005 Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 8. marts 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Besvarelse af spørgsmål  3 (L 48) stillet af Folketingets Erhvervsud- valg den 4. marts 2005 Spørgsmål 3: ”Ministeren bedes klargøre hvilke fordele og ulemper, der vil være ved at anvende  yderligere  midler  til  skibsværftsstøtte  udover  de  460  mio.  kr. nævnt i bemærkningerne til L 48. Yderligere ønskes det indikeret, hvilke typer af skibsbygningsprojekter en forøgelse af skibsværftsstøtten fra det foreslåede niveau på 460 m  io. kr. vil kunne medføre samt evt. hvilke dan- ske værfter sådan støtte på 460 mio. kr. og en   sådan eventuel forøge lse af støtte ud over 460 mio. kr. vil skabe yderligere beskæftigelse hos.” Svar: Som led i forhandlingerne om omdannelse af Skibskreditfonden drøftede Økonomi-  og  Erhvervsministeriet  og  værftsbranchen  forventninger  til kontraheringer. Af disse drøftelser fremgik, at et samlet støttebeløb på ca. 460  mio.  kr.  ville  svare  til  en  støtte  på  6   pct.  til  alle  kontraheringer. Umiddelbart før afslutningen af forhandlingerne henvendte Danske Mari- time  sig  til  ministeriet  med  indikationer  af,  at  støttebeløbet  burde  være højere. Efterfølgende fremgik det af høringssvarene, at industrien forven- tes  at  kunne  kontrahere  skibe  til  et  samlet  støttebeløb  på   590  mio.  kr., forudsat  en  støtteprocent  på  6  af  skibenes   kontraktsum.  På  baggrund  af høringssvarene tog Økonomi- og Erhvervsministeriet en nærmere drøftel- se med branchen, som herefter nedjusterede det forventede støttebehov til 557 mio. kr. Branchen forudser, at to værfter – Odense Staalskibsværft A/S og Å  rhus Værft  A/S  -  vil  kunne  opfylde  lovens  betingelser,  idet  værfterne  bygger eller  påtænker  at  bygge  containerskibe  i  konkurrence  med  sydk oreanske værfter. Som  reglerne  er,  indebærer  en  efterspørgsel  efter  støtte,  som  overstiger den  afsatte  ramme,  at  de  værfter  der  henvender  sig  først,  får  det  fulde støttebeløb, mens de efterfølgende ansøgninger får et  mindre støttebeløb svarende til, hvad der er tilbage under rammen.  Kommer ansøgningerne samtidig,  hvad  der  er  stor  sandsynlighed  for,  så  indebærer  reglerne,  at ØKONOMI- OG   ERHVERVSMINISTEREN 8. marts 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
3 støtten fordeles jævnt mellem ansøgningerne, så  det samlede støttebeløb pr. skib kommer under 6 pct. Antages det, at der er kontrakter, som mod- svarer et støttebeløb på 55 7 mio. kr. vil en pulje på f.eks. 46 0 mio. kr. in- debære en gennemsnitlig støtte pr. skib på  5 pct. og en pulje på 500 mio. kr. en støtteprocent på  5,4 pct. pr. skib. Det er usikkert, om de enkelte skibe vil blive bygget med en lavere støt- teprocent pr. skib, eller om en mindre pulje vil føre til, at nogle projekter opgives. Det er derfor også noget usikkert, hvad en øget støtt eramme vil betyde  for  beskæftigelsen  på  de  to  værfter.  Tidligere  drøftelser  med Odense Staalskibsværft tyder på, at Odense vil fastholde den nuv ærende stab,  såfremt  det   planlagte  byggeprogram  gennemføres,  samtidig  med  at værftet  forventeligt  vil  investere  en  del  midler  i  at  udvikle  værftet  med henblik på at blive endnu mere internationalt konkurrencedygtige. Med hensyn til Århus Værft er der i dag ca. 40 medarbejdere an  sat. Værf- tet har tilkendegivet, at  en gennemførelse  af det  fulde byggeprogram vil medføre en øget beskæftigelse på  op til 425 personer. Som nævnt er det noget  usikkert,  hvordan  en  mindre  støtteprocent  pr.  skib  vil  påvirke  det planlagte byggeprogram og dermed beskæftigelsen.