ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
18. marts 2005
Besvarelse af spørgsmål 2 (L42) stillet af Erhvervsudvalget den 3.
marts 2005
Spørgsmål 2:
For at sikre gennemsigtighed er det hensigtsmæssigt med en (evt. geogra-
fisk) definition af lokalområde, såd an som det også er fremført i Hån d-
værksrådets høringssvar. Er ministeren enig, og vil ministeren præcisere,
hvad der menes med lokalområde, jf. § 12, stk. 2, og vil minist eren også
kommentere fordele og ulemper ved at definere et lokalområde ud fra
opgavens størrelse?
Svar:
Lovforslagets bestemmelse i § 12 om underhåndsbud bygger på, at de r
som udgangspunkt kun indhentes tre underhåndsbud. Kravet om at gå uden
for lokalområdet bliver kun aktuelt i de situationer, hvor udbyd eren anser
det nødvendigt at forbeholde sig retten til at indhente et fjerde underhånd s-
bud af hensyn til konkurrencen om den konkrete opgave. Reglen skal sikre
effektiv konkurrence og åbne op for tilbud på tværs af de lokale handel s-
områder.
Det er allerede kendt i bygge- og anlægsbranchen, hvad der ligger i lokal-
området. Der har i mere end 30 år været krav om, at statslige og støttede
bygherrer ikke kan indhente alle tilbud fra lokalområdet, når der afholdes
en begrænset licitation. Begrebet vurderes derfor at være et indarbejdet be-
greb.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget anses lokalområdet
som hovedregel for at være den pågældende kommune, hvor arbejdet fi n-
der sted. Det følger således også allerede af gældende vejledning om ti l-
budsloven, at lokalområdet som udgang spunkt defineres ud fra kommune-
grænserne.
Fastlæggelsen af lokalområdet i de enkelte sager afhænger dog af de l okale
forhold, og handelsmønstrene på udførelsesstedet. Hvad der udgør loka l-
området skal således afgrænses konkret i hver enkelt sag, og det vi l være
vanskeligt at definere i en generel lovregel.
En differentiering efter opgavens værdi vil især have betydning ved under-
håndsbud. Hensynet til transaktionsomkostningerne på udbyder - og til-
budsgiversiden har ført til bestemmelsen i forslagets § 12, stk. 4, om at
indføre en bagatelgrænse på 300.000 kr. En yderligere differentiering ved
underhåndsbud, hvorefter et fjerde underhåndsbud altid kan indhentes i n-
den for lokalområdet, når kontraktværdien er under en særlig tærskelvæ rdi,
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 Købe nhavn K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr
10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk