DEPARTEMENTET J.nr. M 1034-0364 Den 15. marts 2005 Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 (ad. L 4) stillet af Fo lke- tingets Miljø - og Planlægningsudvalg den 9. marts 2005. Spørgsmål  nr. 4: Er ministeren enig i, at der som udgangspunkt ikke skal betale i fo r- bindelse med almindelig aktindsigt. Svar: Direktivet 2003/4 EF om offentlighedens afgang til miljøoplysninger indeholder en regel i artikel 5, stk. 2, om at de offentlige myndigheder kan opkræve et gebyr for at udlevere miljøoplysninger, men gebyrets størrelse må ikke overstige et rimeligt beløb. Ifølge direktivets præampel skal ”rimeligt” forstås, som at gebyret som hovedregel ikke må overstige de faktiske omkostninger ved ti lve- jebringelse af materialet. I konkrete tilfælde, hvor offentlige myndig- heder udleverer miljøoplysninger på et kommercielt grundlag, og hvor det er nødvendigt for at kunne sikre den fortsatte indsamling og udgi- velse af sådanne oplysninger, betragtes et markedsgebyr som r imeligt. Direktivets artikel 5, stk. 1, indeholder et forbud mod gebyrer for ad- gang til registre og oversigter over miljøoplysninger og fastslår, at konsultation af oplysningerne på stedet skal være geby rfri. I overensstemmelse med artikel 5, stk. 1 foreslås der i § 1, nr. 12, i det foreliggende lovforslag et forbud mod betaling for adgang til registre eller oversigter over miljøoplysninger. For så vidt angår betaling for kopier og afskrifter finder bekendtgøre  l- se  647 af 18. september 1986 anvendelse, hvor af fremgår gebyrer for kopier af dokumenter og betingelserne for at opkræve gebyret. Herudover indeholder den nugældende miljøoplysningslov en gebyr- bestemmelse i § 5, stk. 2, som giver vedkommende ministre adgang til
at fastsætte regler om betaling for aktindsigt i miljøoplysninger, der er til rådighed i a nden end skriftlig form.    På Miljøministeriets område er udstedt en bekendtgørelse om dette emne, jf. bekendtgørelse 579 af 27. juni 1994, som fastsætter, at der kan opkræves betaling for udlevering af kopi af miljøoplysninger, der foreligger i andet end skriftlig form svarende til de faktiske omkost- ninger ved fremstilling af materialet. Dette er helt i overensstemmelse med såvel direktivets som Århus   - konventionens krav på dette område. Jeg kan herudover henvise til mine besvarelser af spørgsmål 3, 4, 10, 11, 12, 14 og 17 til L 60 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling.