Folketingets Socialudvalg Dato: 17. marts 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 3. marts 2005 ad L 39 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 1 og 2. ________________________________________________________ _____ Spørgsmål nr. 1: ”Ministeren bedes sende udvalget en oversigt over samtlige bemyndigelsesbestemmelser på det sociale områ  de i forbindelse med kommunalreformen og udmøntningen af denne.” Svar: Ved besvarelsen er det lagt til grund, at udvalget alene anmoder om en oversigt over nye bemyndigelser, som bliver indsat i de love, som ændres i L 39 som følge af kommunalreformen. Lovforslaget indeholder følgende nye bemyndigelser: Handicaprådets virksomhed og sammensætning I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område bemyndiges socialministeren til at fastsætte nærmere regler om handicaprådets virkso mhed og sammensætning. Bemyndigelsen udmøntes således, at der fastsættes regler om, at De  medlemmer,  der  udpeges  fra  handicaporganisationerne  i kommunen, skal have fast bopæl i kommunen, Handicaprådet  nedsættes  på  ny  hvert  fjerde  år,  således  at  det følger den kommunale valgperiode, Kommunalbestyrelsen udpeger formand blandt repræsentanterne fra kommunalbestyrelsen, Der for hvert medlem vælges en stedfortræder, Handicaprådet selv fastsætter sin forretningsorden. Antallet af medlemmer af de sociale nævn I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område bemyndiges socialministeren efter aftale med indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte antallet af medlemmer, der er Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LSC/ J.nr. 601-31
2 nødvendige med henblik på at oprette flere nævn inden for samme region. Bemyndigelsen udmøntes således, at der fastsæ ttes regler for, hvor mange sociale nævn, der skal etableres i den enkelte statsforvaltning og det deraf følgende antal medlemmer, der skal udpeges til de sociale nævn. Antallet af sociale nævn og antallet af udpegede medlemmer hertil afhænger dels af antallet af sager til de sociale nævn inden for den enkelte region og dels af fordelingen af sager mellem de sociale nævn og de nye beskæftigelsesankenævn. Forretningsorden for beskæftigelsesudvalget under Ankestyrelsen I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område bemyndiges beskæftigelsesministeren til at fastsætte en forretningsorden for Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg. Beskæftigelsesministerens bemyndigelse til at fastsætte en forretningsorden for Ankestyrelsens beskæftigelsesudvalg vil blive udnyttet i det omfang det viser sig, at reglerne i bekendtgørelsen om retssikkerhed og administration på det sociale område ikke er tilstrækkelige. Spørgsmål nr. 2: ”Ministeren bedes sende udvalget en oversigt over de ændringer, der er foretaget i lovforslaget i forhold til det oprindelige lovudkast, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. Del – bilag 100.” Svar: Der er foretaget følgende ændringer: Det er præciseret i bestemmelsen om handicapråd, at rådene har ret til at blive hørt over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap, Det er præciseret i bestemmelsen om de sociale nævn, at der kan nedsættes et eller flere nævn i hver region. I bestemmelsen om beskæftigelsesudvalget under Ankestyrelsen er der indsat en bestemmelse, hvorefter styrelseschefen kan beslutte, at en afgørelse skal træffes i et møde, hvor styrelseschefen eller vicestyrelseschefen er formand og hvor der deltager 3 ankechefer og 4 medlemmer udpeget af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra henholdsvis KL, LO, DA og DSI. Bestemmelsen anvendes i tilfælde, hvor der er uenighed mellem ankecheferne og de udpegede medlemmer om lovligheden af en afgørelse. Bestemmelsen i retssikkerhedsloven om udpegelse af pædagogisk-psykologisk sagkyndig til børn- og ungeudvalgene er ændret i forslaget til lov om statsforvaltning. De sagkyndige udpeges af statsforvaltningen, da de ikke
3 fortsat kan udpeges af amtskommunerne. Af tekniske grunde indgår forslaget he rom i indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om statsforvaltning, medens finansieringen af udgiften til varetagelse af opgaven er nævnt i de økonomiske bestemmelser til L 39. I overgangsbestemmelsen er der indsat en bestemmelse om valg til ”sammenlægnings-ældreråd” t il afholdelse inden 1. december 2005 i kommuner, som sammenlægges. Sammenlægnings-ældrerådet har høringsret i forhold til beslutninger, som træffes af sammenlægningsrådet. Sammenlægningsældrerådet fungerer som fælles ældreråd for de kommuner, som sammenlægges samtidig med, at de eksisterende ældreråd i komm unerne fortsat vil eksist e re i de deltagende kommuner indtil sammenlægningen. Det er præciseret i reglerne om behandling af klager, at reglerne i retssikkerhedsloven også gælder for beskæftigelsesankenævnene. Lovforslaget indeholder en ny § 5 om ophævelse af lov nr. 652 af 19. december 1975 om visse tjenestemandsretlige og pensionsmæssige forhold mv. i forbindelse med gennemførelse af bistandsloven. Der er herudover foretaget enkelte lovtekniske ændringer, bl.a. af nummereringen af bestemmelserne. Eva Kjer Hansen Anders Lynge Madsen