Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under   henvisning   til   Folketingets   Socialudvalgs   brev   af   den   15. marts 2005 følger  hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørgsmål nr. 8 ad L 38 Spørgsmål nr. 8 ad L 38: ”Ministeren bedes oplyse baggrunden for den beløbsmæssige forskel mellem de 8-9 milliarder kr., der i høringsnotatet angives som det beløb, der overfø- res  fra  amterne  til  kommunerne  på  det  sociale  område  i  forbindelse  med kommunalreformen og tal fra Finansministeriet (FIU alm. del. § 7 – bilag 5), der angiver beløbets størrelse til 6,67 milliarder kr. Ministeren bedes i forlængelse sende udvalget en oversigt over, hvilke opga- ver der er indeholdt i de overførte beløb fra amterne til henholdsvis stat og kommuner.” Svar: Den beløbsmæssige forskel mellem de 8-9 mia. kr., der er nævnt i hørings- notatet og de 6,67 mia. kr., der er nævnt i FIU alm. del. § 7 – bilag 5 skyldes, at der i beløbet i høringsnotatet er indregnet et skøn over administrative ud- gifter  (hovedkonto  6)  og  anlægsudgifter.  Disse  udgifter  indgår  imidlertid ikke  i  beløbet  fra  Finansministeriet,  idet  opgørelsen  og  fordelingen  af  de administrative udgifter og anlægsudgifter stadig forhandles med de kommu- nale parter. De 6,67 mia. kr. omfatter udelukkende driftsudgifter på det soc i- ale områdes del af hovedkonto 5. I forbindelse med kommunalreformen skal der overføres nogle få opgaver til staten i 2007. Beløbet på 1.570 mio. kr., der fremgår af FIU alm. del. § 7   – bilag 5, dækker kun over en delvis kompensation for disse opgaver, herunder for: Den centrale refusionsordning: Der indføres en refusionsordning, der skal sikre kommunerne mod meget store udgifter i de dyreste enkeltsager. Ordningen omfatter al- le tilbud på socialområdet   - fra ikke-specialiseret til de mest specia- liserede tilbud. Refusionsordningen indebærer, at i sager, hvor en person under 67 år har behov for hjælp og støtte, som samlet udgør en årlig udgift på 800.000 kr. eller mere, refunderer staten 25 pct. af Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] bbe/ J.nr. 601-31
2 den del af kommunens udgifter, som overstiger 800.000 kr. For den del af udgiften, der overstiger 1,5 mio. kr. årligt, refunderer staten 50 pct. af udgifterne. Refusionsordningen indføres gradvist. Ordningen finansieres solidarisk af kommunerne ved løbende reguleringer af bloktilskuddet. Det skal bemærkes, at den endelige fastlæggelse af refusionsordningen sker i forbindelse med reformen af tilskud- og udligningssystemet. Kommunalfuldmagtsopgaver: Af aftalen om en strukturreform fremgår det , at andre mindre opga- ver, der i dag varetages efter kommunalfuldmagten i amterne, her- under tilskud til selvejende institutioner mv., som udgangspunkt skal overdrages til kommunerne. I en overgangsperiode på fire år fina  n- sieres opgaverne dog på den måde, at staten overtager amternes hi  d- tidige tilskud og videregiver dette til de pågældende institutioner mv. Efter periodens udløb overføres det tilskud, som staten overta- ger fra amterne, fuldt ud til det kommunale bloktilskud. I løbet af perioden søges etableret aftaler om kommunal støtte til videreførelse af institutionerne mv. VISO (Videns- og Specialrådgivningsorganisation): I forbindelse med oprettelsen og driften af VISO skal der overføres midler til staten svarende til de opgaver, som fremover skal løses i VISO, og som i dag løses i amterne. Udgifterne til VISO er vurderet til i alt 268,4 mio. kr. om året. Det skal bemærkes, at der i det sa m- lede beløb på 1.570 mio. kr., som samlet overføres til state n fra ho- vedkonto 5, kun indgår en del af midlerne til VISO. Resten af mi d- lerne kommer fra hovedkonto 6, som ikke indgår i bel øbet. Udover det nævnte beløb vil staten skulle have overført yderligere midler til at  udføre  opgaver  i  relation  til  sekretariatsbetjening  af  de  regionale  udvik- lingsråd, u dpegning af pædagogisk psykologisk sagkyndig til børn og unge- udvalgene, videreførelse af Den Uvildige Konsulentordning på Handicapo m- rådet  (DUKH),  overtagelse  af  pensionsforpligtelsen  overfor tjenestemænd  i forbindelse med oprettelsen af VISO samt resten af finansieringen af VISO. Dette sker i forbindelse med fordelingen af hovedkonto 6.   Beløbet på 6.671 mio. kr., der ifølge FIU alm. del. § 7  – bilag 5, overføres til kommunerne i 2007, dækker over, at kommunerne i fremtiden overtager hele finansieringsansvaret  på  det  sociale  område. Det  betyder,  at  kommunerne fremover skal betale de udgifter, som amtskommunerne hidtil har haft til: tilbud omfattet af grundtakstfinansiering, jf. § 131 a i lov om social service. kommunale tilbud, hvor amtet har medfinansieret, jf. § 131 d i lov om social service. tilbud,  som  amtskommunerne  endelig  har  afholdt  udgifterne  til, herunder ambulant behandling af stofmisbrugere, støtte til køb af bi-
3 ler, hjælpemidler og forbrugsgoder samt visse af de amtskommuna- le  tilbud  om  beskyttet  beskæftigelse  og  aktivitets-  og  samværstil- bud, jf. § 130 i lov om social service. tilbud,  som  er  50  pct.  statsligt  finansieret  og  hvor  amtet  har  betalt den  anden  halvdel,  herunder  krisecentre,  forsorgshjem,  mv.,  jf.  § 131, stk. 2. i lov om social service. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer