Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 55 ad L 38. Spørgsmål nr.  55: ”Hvordan vil ministeren sikre den enkelte handicappede i den lille kommu- ne?” Svar: På det sociale område er det kommunalreformens formål at samle et ent   ydigt ansvar i forhold til borgerne i kommunen.   Kommunalbestyrelsen  har  derfor  et  samlet  og  sammenhængende  myndig- heds-, finansierings-, og forsyningsansvar for sociale tilbud,  og dermed an- svaret for en løbende udvikling af tilbud til borgerne. Borgerens indgang til ydelser i det sociale system vil derfor være hjemkom- munen, som skal tage stilling til, hvilken indsats der kan være relevant over for den enkelte. Til støtte for sagsbehandlingen vil kommunen kunne indhente rådgi vning fra relevante kommunale, regionale og  private  faglige miljøer inden for  handi- capområdet,  og både kommunen og borgeren  kan i de mest specialiserede og komplicerede  sager  få  rådgivning    via  den  nationale  videns-  og  specialrå d- givningsorganisation, VISO. Kommunen vil herudover i de mest specialise- rede og sjældent forekommende enkeltsager kunne få bistand fra VISO med henblik  på  udredning  af   hvilken  indsats,  der  kan  være  relevant for  den  på- gældende borger. Med reformen vil der ske en overførsel af en række opgaver fra amterne til kommunerne – og dermed vil der også ske en overførsel af det pers onale, der hidtil har  udført disse opgaver.  Kommunerne får således ad den vej styrket sine faglige kompetencer. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-90
2 For  de  ganske  få   kommuner,  der  efter  loven  om  forpligtende  kommunale samarbejder af indenrigs- og sundhedsministeren udpeges til at indgå i fo r- pligtende samarbejder, vil det være den kommune/ kommunalbestyrelse, der er  bemyndiget  til  at  varetage  opholdskommunens  opgaver  på  de  områder, der er omfattet af det forpligtende samarbejde, der får my ndighedsansvaret i forhold til beslutninger om indsatsen over for den enkelte borger. De  områder,  der  vil  være  omfattet  af  delegation  som  led  i  et  forpligtende samarbejde,  vil  på  voksenområdet  f.eks.    være  ledsageordning,  hjælperord- ning,  støtte-  og  kontaktpersonordninger,  midlertidige  og  varige  botilbud  til personer  med  betydelig  nedsat  fysisk  eller  psykisk  funktionsevne,  hjælpe- midler, beskyttet beskæftigelse m.m. Den  kommune/kommunalbestyrelse,  der  har  delegeret  sine  beføjelser  til  en bemyndiget  kommune/kommunalbestyrelse  har  fortsat  finansieringsforplig- telsen for den indsats, der iværksættes over for borgeren. Som efter den gældende lovgivning, vil de afgørelser, der træffes af kommu- nen/kommunalbestyrelsen i forhold til den enkelte borger, kunne indbringes for Det Sociale Nævn. Når en afgørelse i forhold til en borger t ræffes af en bemyndiget kommune som led i et forpligtende samarbejde, vil det være den bemyndigede kommunes afgørelse, der af borgeren vil skulle indbringes for Det Sociale Nævn. I forhold til kommunens ansvar for at sikre, at der er tilbud til kommunens borgere, kan kommunen enten bruge egne tilbud eller købe pladser i private tilbud, regionale tilbud eller tilbud i andre kommuner. Der  er  således  en  række  handlemuligheder  og  redskaber,   der  kan  støtte kommunerne i løsningen af de sociale opgaver. Endelig kan nævnes, at der indføres en central refusionsordning,  som skal sikre kommunerne mod  me- get store udgifter i de dyreste enkeltsager. Det fremgår af lovbemærkninge r- ne, at den endelige fastlæggelse af refusionsordningen sker i forbindelse med reformen af tilskuds- og udligningssystemet. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer