Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. marts 2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 50 ad L 38 Spørgsmål nr.  50: ”Ministeren bedes oplyse, hvorfra refusionsordningens talstørrelser stammer, jf. 1. behandlingen af lovforslaget?” Svar: På det sociale område indebærer aftale  n om kommunalreformen, at der ind- føres  en  central  refusionsordning,  som  skal  sikre  kommunerne  mod  meget store  udgifter  i  de  dyreste  enkeltsager.  Ordningen  omfatter  alle  tilbud  på socialområdet  - fra  ikke-specialiseret til de mest specialiserede tilbud. I sa- ger, der består af flere eller sammensatte ti lbud i forhold til en enkelt person, gælder refusionsordningen i forhold til den samlede sociale udgift i den kon- krete sag. Ordningen finansieres solidarisk af kommunerne ved løbende reguleringer af bloktilskuddet. Refusionsordningen, som den er udformet i lovforslaget, er som følger: I sager, hvor en persons behov for hjælp og støtte samlet udgør en årlig udgift på 800.000 kr. eller mere, refunderer staten 25 pct. af kommunens udgifter over dette beløb. For den del af udgiften, der overstiger 1,5 mio. kr. årligt, refunderer st a- ten 50 pct. af udgifterne. Refusionsordningen indføres desuden gradvist, således at: I 2007 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 400.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 800.000. kr. I 2008 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 500.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 1 mio. kr. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 I 2009 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 600.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 1,2 mio. kr. I 2010 gælder den endelige refusionsordning fuldt ud. Grænsebeløbene for den årlige udgift er fastsat ud fra, at refusionsordni ngen skal afspejle det forhold, at kommunerne vil være mere økonomisk bæredyg- tige end under den nuværende grundtakstordning. Grænsen på 800.000 k r. i 2010svarer cirka til det dobbelte af grundtaksten for døgnophold i dag. Selve fastlæggelsen af grænserne er en vurdering af den mest hensigtsmæs- sige balance mellem individuelt ansvar og udgiftsudlignende solidaritet. Men vurderingen er foretaget på grundlag af, hvor mange  meget dyre sager der er, og erfaringer baseret på grundtakstsystemet tilpasset den større økonom iske bæredygtighed i de nye store kommuner. Heri har bl.a. indgået  Amtsrådsfo r- eningens grundtakstanalyse fra maj 2004 og en mindre stikprøveundersøgel- se blandt kommunerne gennemført af Socialministeriet. Ifølge Amtsrådsforeningens grundtakstanalyse var der i 2003 4.378 br ugere, der  lå  over  et  udgiftsniveau  på  0,8  mio.  kr.  I  analysen  er  det  ikke  opgjort  , hvor mange brugere, der ligger over et udgiftsniveau på 1, 5 mio. kr., men på baggrund  af  Socialministeriets  stikprøveundersøgelse  skønnes  det  at  dreje sig om ca. 340 brugere. Der skal desuden gøres opmærksom på, at den endelige fastlæggelse af ref u- sionsordningen sker i tilknytning til fastlæggelsen af ændringer i tilskuds- og udligningssystemet. Dette fremgår af  lovbemærkningerne. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer