Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under   henvisning   til   Folketingets   Socialudvalgs   brev   af   22.   marts 2005følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørg s- mål nr.  47 ad L 38 Spørgsmål nr.  47: ”Ministeren bedes sende udvalget en beskrivelse af, hvordan unge fra sikre- de afdelinger vil blive visiteret til åbne tilbud for eksempel i forbindelse med ungdomssanktionens fase 2.” Svar: Indledningsvis bemærkes, at der ikke sker ændringer i visitationsbestemmel- serne i forhold til i dag. For  unge  under  18  år,  der  har  begået  voldskriminalitet  eller  anden  alvorlig kriminalitet, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan for en ind- sats, der kan modvirke yderligere kriminalitet og yde den nødvendige støtte til den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde med den unge og dennes familie, jf. § 140, stk. 3 i lovforslaget. Dette svarer til gældende regler, jf. § 58, stk. 5 i lov om social service. Kommunen skal senest 7 dage efter, at kommunen har modtaget dokumenta- tion  fra  politiet  om  en  begå et  kriminalitet,  udarbejde  en  foreløbig  handle- plan.  Der er mulighed for efterfølgende justeringer af handleplanen, når den unges situation er undersøgt yderligere, jf. § 140, stk. 4 i lovforslaget. Dette svarer til gældende regler, jf. § 58, stk. 6 i lov om social service. Handleplanen skal angive formålet med indsatsen, og hvilken indsats der er nødvendig for at opnå formålet   samt angive den forventede varighed, herun- der  angive  den  forventede  varighed  af  anbringelse  i  sikret  afdeling  og  evt. varigheden  af  en  efterfølgende  anbringelse  i  en  åben  døgninst itution,  jf.  § 140, stk. 5 og 6 i lovforslaget. Dette svarer delvist til gældende regler, jf. § 58, stk. 7 i lov om social service, idet kommunerne ifølge lovforslaget også skal angive varigheden af anbringelsen. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LLA/ J.nr. 601-31
2 I  forbindelse  med  en  ungdomssanktion  skal  kommunen  lave  en  indstilling, der  indeholder  forslag  til, hvordan  ungdomssanktionen  for  den  pågældende unge  skal  udformes.  Handleplanen  kan  indgå  som  del  af  indstillingen.   De sociale  myndigheder  bør  i  den  forbindelse  indstille  til  retten  via  anklage- myndigheden, hvor længe den unge skal opholde sig på en sikret døgninst i- tution,  og  i  hvor  lang  tid  den  unge  efterfølgende  skal  være  anbragt  på  en åben institut ion/opholdssted. Har den unge været anbragt i varetægtssurrogat i  sikret  afdeling,  og  er  der  her  gennemført  en  pædagogisk  observation,  der viser, at den pågældende ikke har behov f or at være i en sikret afdeling, er der  ikke  noget  til  hinder  for,  at  de  sociale  myndigheder  indstiller,  at  ung- domssanktionen indledes på en almindelig døgninstitut ion/opholdssted. Kommunen bør, såvel  ved planlægningen af et ungdomssanktionsforløb som for andre unge anbragt på en sikret afdeling,  tilstræbe, at der sikres en konti- nuitet  i  forløbet.  Da  ikke  alle  døgntilbud  er  indrettet  til  at  kunne  modtage må lgruppen af kriminelle unge, bør kommunen derfor, på  det tidspunkt hvor en  ung  anbringes  på  en  sikret   afdeling,  eller  hvor  der  anses  for  at  være  en realistisk  mulighed  for,  at  den  unge  skal  i  et  ungdomssanktionsforløb,  af- dække  mulighederne  for  et  kontinuert  forløb,  så  det  allerede  fra  sta rten  er afklaret, hvad der skal ske, når opholdet på en sikret afdel  ing afsluttes. I relation til ungdomssanktionen kan kommunen efter bemyndigelse i dom- men  afkorte  det  indledende  ophold  i  en  sikret  afdeling  eller  lade  den  unge overgå til den ambulante periode tidligere , end man oprindeligt havde regnet med, hvis den unges opførelse og udvikling taler for dette. Kommunen  kan  ligeledes  efter  bemyndigelse  i  dommen  træffe  beslutning om, at den unge skal tilbageføres til eller forblive på en sikret afdeling, på en døgninstitution eller et opholdssted, også selv om det måtte i  ndebære, at den unge kommer til at tilbringe mere tid i institutionen/opholdsstedet end oprin- deligt  forudsat  i  dommen.  Til  forskel  fra  eksisterende  regler,  skal  kommu- nens afgørelse om dette  ikke  tiltrædes  af amtet/regionen, da regionen alene bliver leverandør på området. Etablering  af den sociale  tilbudsportal,  som  er en landsdækkende  database, med oplysninger om kommunale og regionale tilbud samt godkendte private tilbud, jf. § 14 i lovforslaget, vil kunne hjælpe kommunerne med at få ove r- blik over døgntilbud, og dermed til at kommunens visitering til egnede tilbud forbedres. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer