Folketingets Socialudvalg Dato: 25. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. marts 2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 44 ad L 38. Spørgsmål nr.  44: ”Ministeren bedes sende udvalget en udtømmende redegørelse for de bereg- ningsmæssige forudsætninger, der ligger til grund for, at regionernes samle- de udgifter til særlige opgaver, der ikke knytter sig direkte til driften af insti- tutioner, ifølge lovforslagets bemærkninger udgør 20,7 mio. kr. ” Svar: Aftalen  om  kommunalreformen  pålægger  regionerne  at   udføre  en  række særlige  opgaver,  som  ikke  knytter  sig  til  driften  af  institutioner,  og  derfor ikke kan finansieres over institutionstaksterne. Disse opgaver er følgende: 1) Bearbejdning af kommunernes redegørelser, udarbejdelse af forslag til rammeaftale samt opfølgning på og implementering af rammea ftalen I forbindelse med indgåelse af rammeaftalen og på baggrund af rammeaft  a- len har regionen en række særskilte forpligtelser. Disse forpligtelser består i: Drøftelser med kommunerne i forbindelse med den årlige rammeaft a- le. Regionen skal tage stilling til kapaciteten samt tilpasse de eksiste- rende tilbud til ønskerne. Bearbejdning af kommunernes redegørelser, udarbejdelse af forslag til rammeaftale samt opfølgning på og implementering af rammeaft alen Grundlaget for rammeaftalen er redegørelser fra kommunerne, der beskriver kommunernes  behov  og  forventede  brug  af  pladser  i  de  regionalt  drevne tilbud.  På  dette  grundlag  udarbejder  regionen  et  udkast  til  rammeaftale   for aftaleåret ,  hvoraf  det  fremgår,  hvordan  regionen  vil  imødekomme  komm u- nernes  behov  med  udgangspunkt  i  eksisterende  tilbud  og  evt.  udvikling  af Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 nye tilbud. Det handler bl.a. om at vurdere de enkelte kommuners ”bestillin- ger” og aftalen i sin helhed i forhold til institutionernes målgrupper, indhold og  kapacitet.  Derudover  skal  regionen  udarbejde  et  overslag  over  de  næste tre års behov. I forbindelse med implementering af rammeaftalen skal regionerne varetage en særlig funktion, der ligger udover den almindelige tilpasning til udviklin- gen,  som  følge  af  at  der  er  tale  om  en  lovbestemt  opgave  for  regionerne. Regionerne skal omsætte rammeaftalen til virkelighed. Regionen og kommunerne skal i rammeaftalen finde en balance mellem ikke at have unødigt tomme pladser (og højere priser) og for få pladser (og vent e- lister).  Såfremt  der  opstår ventelistesituationer,  opstil  ler regionen  som  led i realiseringen  af  forsyningsforpligtelsen  en  prioriteret  liste  over  brugen  af pladserne, ligesom de skal kunne henvise til brugbare alternativer. 2) Koordinering af regionerne indbyrdes for så vidt angår de lands  - og landsdelsdækkende tilbud Regionerne  er  forpligtet  til  at  koordinere  de  lands-  og  landsdelsdækkende tilbud. I forhold til personalekapacitet er en af de meget tidskrævende funk- tioner at tilpasse kapaciteten på især de sikrede afdelinger . 3) Udarbejdelse af udviklingsplan for de meget store institutioner Pligten til  at  udarbejde  en udviklingsplan  er  en særskilt  lovbestemt  opgave for regionerne. Bestemmelsen er indført med henblik på udvikling og forn y- else af primært de gamle særforsorgsinstitutioner med mere end 100 pladser i den enkelte institution. Der er således en særskilt pligt for r egionerne til at tilpasse disse meget store institutioner til udviklingen i de kommende tilbud, ligesom der er en pligt til at drøfte udviklingsplanen med kommunerne. 4) Udviklingsråd o g årlig redegørelse Der ligger en opgave for  regionerne  i – i en overgangsperiode på 4 år   – at stille repræsentanter til udviklingsrådet, som skal følge og drøfte udvikli ngen på  det  sociale  område  og  på  specialundervisningsområdet.  Reg    ionerne  skal yderligere  udarbejde  en  årlig  redegørelse  om  udviklingen  på  områderne  til udviklingsrådet. 5) Magtanvendelse Optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter § 129 og enhver form for magtanvendelse,  herunder  magtanvendelse  i  forbindelse  med  foranstaltnin-
3 ger  efter  §§ 125 - 128  skal  registreres  og  indberettes  til  regionsrådet  for  de tilbud,  regionsrådet  fører  tilsyn  med .  Regionsrådet  skal  forholde  sig  til  og reagere på disse indberetni nger. På baggrund af ovenstående skønnes det nødvendigt med   følgende årsværk  i de fem regioner: Opgave År  sværk Udgift (mio. kr.) Bearbejdning   af   kommunernes   redegørelser, udarbejdelse  af  forslag  til  rammeaftale  samt opfølgning på rammea ftalen 22 ½ 13,3 Koordinering  af  lands-  og  landsdelsdækkende institutioner   samt   udviklingsplaner   for   store institutioner 7 ½ 4,4 Repræsentanter   til   udviklingsråd   samt   årlig redegørelse* 2 ½ 1,5 Magtanvendelse 2 ½ 1,5 I alt 35 20,7 * De 2 ½    årsværk falder bort efter 4 år Det forudsættes, at der er tale om 35 akademiske medarbejdere. Udgifterne hertil inklusiv øvrig drift skønnes at udgøre 20,7 mio. kr. Eva Kjer Hansen /Birgitte Olesen