Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 18. marts 2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 39 ad L 38 Spørgsmål nr.  39 ad L 38: ”Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra henholdsvis Psykiatri- og Handicapudvalget i Århus Amt og Udvalget for Børn, Kultur og Uddannelse i Århu  s Amt, jf. L 38 - bilag 5 og 6” Svar: Psykiatri- og Handicapudvalget og Udvalget for Børn, Kultur og Uddannelse i Århus peger på, at lovforslagets bestemmelser om   , at kommunerne får ret til at overtage et hvilket som helst amtsligt/regionalt socialt tilbud,  samtidig med at de kommende regioners rolle bliver at fungere som sikkerhedsnet for sociale tilbud til de svageste grupper, afføder et spørgsmål om , i hvilken takt og i hvilket omfang kommunerne kan og bør overtage de sociale institutioner i amterne/regionerne. De to amtslige udvalg finder, at der dermed kan opstå betydel ig usikkerhed for en række handicappede brugere og deres pårørende , og udvalgene fore- slår derfor , at lovforslagets § 186 og § 190 bør ændres, så der i hver reg ion   udarbejdes en samlet social udviklingsplan, der kan danne grundlag for poli- tiske  drøftelser  mellem  regionsråd  og  kommuner  om  en  fortsæ ttelse  af  den glidende decentralisering. I den forbindelse har udvalgene peget på, at repræsentanter for brugerorgan i- sationerne og de lokale handicapråds synspunkter  vil kunne inddrages. Udvalget  for  Børn,  Kultur  og  Uddannelse  har  herudover  gjort  opmærksom på,  at  der  på  flere  af  de  eksisterende  amtslige  døgninstitutioner  er  placeret regionale specialer, som risikerer at gå tabt ved en kommunal  overtagelse af institutionerne. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-90
2 Med kommunalreformen indføres et entydigt myndighedsansvar i forhold til den  indsats,  der  er  nødvendig  over  for  den  enkelte  borger.  Den  procedure, der i lovforslagets § 6 og § 186 og § 190 er fastlagt for at sikre de nødvendi- ge tilbud til børn og unge og til mennesker med handicap, er en klar forbed- ring i forhold til den gældende lovgivning, hvor forpligtigelsen til at sikre det tilstrækkelige antal pladser, er delt mellem kommuner og amter. Den årlige r ammeaftale mellem kommunalbestyrelserne og regionsrå det skal omfatte  det  samlede  antal  pladser  og  tilbud,  som  regionsrådet  stiller  til  r å- dighed  for  kommunerne  i  regionen  fordelt  på  målgrupper.  Herudover  skal aftalen  indeholde  bestemmelser  om  udviklingsmål  for  regionens tilb ud,  be- stemmelser om håndtering af akutte situationer, brug af lands - og landsdels- dækkende tilbud m.v. Herudover indgår de  amtslige/regionale tilbud, der overtages af en kommu- ne,  fortsat  i  den  årlige  rammeaftale  og  skal  stå  til  rådighed  for  de  øvrige kommuner i det omfang, det fastsættes i rammeaftalen. Rammeaftalen skal drøftes og justeres efter behov, og den årlige aft ale skal suppleres med et overslag over behovene for regionale tilbud til brug for det kommunale forsyningsansvar i de følgende tre år. Den første rammeaftale skal indgås allerede senest i efteråret 2006. I og med at denne rammeaftale både omfatter regionernes tilbud samt de tilbud, der er overtaget af kommunerne og samtidigt skal angive udviklingen af disse til- bud,  vil  denne  rammeaftale  stort  set  svare  til  den  samlede  sociale  udvik- lingsplan for regionerne, som de to udvalg i Århus Amt foreslår. I  forbindelse  med  kommunernes  udarbejdelse  af  de  årlige  redegørelser   til regionsrådet om rammeaftalerne vil det i øvrigt være naturligt, at hver  enkelt kommune har inddraget handicaprådet og relevante brugerorganisat ioner. Efter min opfattelse er der derfor ikke behov for bestemmelser, der yderlige- re præciserer, at der skal ske en samlet vurdering af behovet og behovet for udvikling. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer