Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 26. maj 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørg smål nr.  340 ad L 38 Spørgsmål nr.   340: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2005 fra Socialpoli- tikgruppen i Vejle Amt, jf. L 38 - 61 .” Svar: Socialpolitikgruppen  i  Vejle  Amt  har  formuleret  en  række  spørgsmål,  som gruppen har bedt om svar på: 1. Hvis de amtslige sociale opgaver skal løses af kommunerne, hvor går de hidtil oparbejdede kompetencer i amtskommunerne så hen? Personalet følger som udgangspunkt med opgaverne. Fx overføres person  ale, der hidtil har beskæftiget sig  med    rådgivning,  sagsbehandling, visitation og finansiering, til kommunerne. Det personale, som er knyttet til de amtskommunale tilbud og institutioner, og som overgår til regionerne, vil fortsat være knyttet til disse t   ilbud.    2. Har kommunerne fremadrettet den arbejdskraft, det forventes fra Folke- tinget? Kommunerne  tilføres  de  hidtidige  amtskommunale  ressourcer,  så  komm  u- nerne  vil  også  fremover  have  den  fornødne  arbejdskraft  ,  jf.  også  mit  svar under pkt. 1. 3. Hvilken sikkerhed har vi for, at den menneskeligt oparbejdede ekspertise på området bevares og udvikles  ? Den viden og ekspertise, der er i de amtskommunale institutioner, vil fortsat være i disse institutioner uanset deres placering. Kommuner  får  med  kommunalrefor men  ansvaret  for  at  tilbyde  såvel  den almindelige  som  den  mere  specialiserede  rådgivning  til  brugerne  og  pår  ø- rende,  som  de  iflg.  den  sociale  servicelov  har  krav  på.  Kommunerne  vil  få overført  ressourcer  fra  amtskommunerne  hertil.  For  så  vidt  angår  den  mest specialiserede viden og ekspertise medvirker VISO til at sikre, at denne fort- sat  vil  være til  r  å dighed  for  kommuner  og  borgere,  idet VISO  samarbejder med og indgår kontrakter med kommuner, regioner, og private om levering af specialiseret rådgivning og ve jledning fra de lokale tilbud. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] jet, jhk J.nr. 601-31
2 Med VISO får vi  tillige for første gang en oversigt over den samlede spec i- alviden. Dermed sikrer vi, at den bedste ekspertise kommer de mest kom- plekse behov til gode, uanset hvor i landet behovet eller ekspertisen befinder sig.   4. Hvordan sikres det enkelte menneskes retssikkerhed? Kommunalreformen  ændrer  ikke  indholdsmæssigt  på  reglerne  om  retssi k- kerhed  for  den  enkelte  borger.  Der  sker  således  ingen  ændring  i  borgerens mulighed for at klage over afgørelser på det sociale omr  åde. 5. Socialpolitikgruppen er meget bekymret for at myndighedsansvaret skal være i kommunerne    – hvilke konsekvenser vil det have for den enkelte borger? Det betyder, at den enkelte borger fremover kun skal henvende sig ét sted for at få hjælp, nemlig i ko   mmunen. Det er således kommunen, som får ansv  aret for alle tilbud på socialområdet  , og som dermed får ansvaret for, at de soci a- le  opgaver  af  hensyn  til  borgeren  i  højere  grad  løses  i  nærmiljøet  og  i  tæt samspil med de almindelige tilbud. Borgerne vil opleve et mere helhedsori- enteret  og sammenhængende  forløb  i den nye struktur   , og  det vil være slut med gråzoner og borgere, der ender som kastebolde mellem to myndigheder . Jeg ser det således  som en stor fordel for den enkelte borger, at der fremover kun er én myndighed på det sociale område. Socialpolitikgruppen  er  endvidere  bekymret  over  om  kommunalreformen prioriterer  struktur  før  mennesker  og  om  de  større  kommunale  enheder  og regioner ikke er ensbetydende med mindre demokratisk indflydelse. Kommunalreformen prioriterer ikke struktur før mennesker. D et er tvært  i- mod målsætni   ngen, at den offentlige sektor skal indrettes efter borgerens behov og forudsætninger, og at den skal forankres i en lokal virkelighed.   Med kommunalreformen på det sociale område sikre  r vi tæt samspil mellem stofmisbrugeren, den hjemløse eller den handicappede og den sektor, der rummer de socialfaglige lø sninger. Kommunalreformen ændrer ikke på de gældende regler om brugerindflyde l- se mv. Derimod skal der nu etableres handicapråd i all e kommuner. Formålet med handicaprådene  er netop at skabe dialog mellem repræsentanter for personer med handicap og kommunalpolitikerne Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer