Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  2005  følger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 3   38 ad L 38. Spørgsmål nr. 3  38: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  23.  maj  2005  fra  Barnets Hus, jf. L 38 – 7.” Svar: Barnets  Hus  argumenterer  i  deres  henvendelse  vedrørende  L   38 for,  at alle landets  observations-  og  behandlingshjem  bliver  placeret  i  regionerne  eller alternativt, at institutionerne selv får mulighed for at aftale overførsel til en region. Henvendelsen  og  argumenterne  tager  udgangspunkt  i,  at  ”de  nye  regioner [som  udgangspunkt]  overtager  ….  driften  af  alle  de  nuværende  amtslige sociale institutioner og tilbud i regionen –   bortset fra tilbud til børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer.” Regeringens  udgangspunkt  er  det  stik  modsatte.  Alle  nuværende  amtslige institutioner for børn og unge overtages af kommunerne, undtagen instituti o- ner for børn og unge med nedsat fysisk og psykisk funktionsevne  og institu- tioner,  hvis  målgruppe  e r  børn  og  unge  med  psykiatriske  lidelser,  og   hvor behandlingen  på  institutionen  indeho lder  en  væsentlig  psykiatrisk  in  dsats, som det fremgår af svaret på spørgsmål 49. At  disse  institutioner  placeres  i  regionerne  og  ikke  i  kommunerne  skyldes ikke  et  hensyn  til  institutionernes  specialisering  men  hensynet  til  sammen- hængen    til det øvrige han dicap- og psykiatriområde, som kommer til at ligge i  regionerne.  Specialisering  er  således  ikke  et  selvstændigt  argument  for placering i regionerne. For så vidt angår observations  - og  behandlingshjemmene har en stor del af de  børn,  der  er  anbragt  i  disse   hjem,  behov,  som  der  ikke  i  regionerne  er ekspertise  til,  idet  regionerne  ikke  får  en  særlig  ekspertise  af,  at  de  driver andre  handicapinstitutioner.  De  tværgående  problemer,  som  spædbørnene har,  nødvendiggør  ekspertise  fra  mere  end  ét  hjem.  Disse  tværgåen    de  pro- blemer har nu lettere ved at finde en løsning, bl.a. på grund af    den special- rådgivning, der ydes af  VISO. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LLA/ J.nr. 601-31
2 Jeg er enig i, at observations- og behandlingshjemmene er meget specialise- rede  institutioner,  som  gør  et  vigtigt  stykke  arbejde  i  forhold  til   en  meget udsat gruppe børn.   Derfor har jeg en interesse i, at disse institutioner beva- res, og at deres specialisering opretholdes, og det har kommunerne i meget høj grad også. De børn, der har brug for en meget specialiseret indsats, vil fortsat  være der efter kommunalreformen, og kommunernes pligt til at stille relevante tilbud til rådighed over for disse børn svækkes ikke. Tværtimod vil anbringelsesr e- formen, der træder i kraft 1.1. 2006 medføre en mere målrettet indsats over for  disse  børn .  Kommunerne  vil  derfor  have  en  klar  gensidig  interesse  i  at bevare de  institutioner, der kan levere den indsats.  Alternativet vil være  ,  at kommunerne skal etablere egne og dyrere løsni nger. Jeg mener også, at vi med kommunalreformen leverer redskaber til, at ko m- munerne får mulighed for at bevare de specialiserede  –  også de meget spec i- aliserede – institutioner. Selv om institutionerne for børn og unge med soci    a- le eller adfærdsmæssige problemer ikke kommer til at indgå i rammeaftalen, så etableres der  nu for første gang  med rammeaftalen et forum og en proces, hvor kommunerne på tværs skal drøfte ”forsyningssituationen”, og det er da højst sandsynligt, at kommunerne også  i dette forum vil komme ind på det kommunale ansvarsområde. Tilbudsportalen er et andet redskab, som vil gøre det lettere for kommunerne på tværs at holde sig orienteret om, hvor de finder netop den meget special   i- serede plads til fx det spædbarn, som har nogle helt særlige vanskeligheder, som kommunen ikke selv har et egnet tilbud til. Endelig vil VISO kunne støtte kommunerne i forhold til problemstillingerne hos børn og unge i alle aldre med helt særlige problemstillinger og behov for meget specialiserede tilbud. Man vil uden tvivl kunne finde børn med handicap på observations  - og be- handlingshjemmene, lige som man vil kunne finde børn og unge med hand i- cap på andre kommunale institutioner. Det vil man fortsat kunne efter ko m- munalreformen, men lige som det er tilfældet i dag, vil disse børn     – hvis de har brug for en specialiseret indsats i forhold til deres handicap - skulle ”v i- dere” til de institutioner, der har en særlig viden om netop deres handicap. Jeg er således ikke bekymret for at lade observations - og behandlingshjem- mene placere i kommunerne, men er overbevist om, at kommunerne vil være med til at bevare og videreudvikle på de specialiserede institutioners særlige kompetencer i samarbejde med de pågældende institutioner selv. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer