Folketingets Socialudvalg Dato: 13. april 2005 Under   henvisning   til   Folketingets   Socialudvalgs   brev   af   den   18. marts 2005 følger  hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørgsmål nr.   33 ad L 38 Spørgsmål nr.  33 ad L 38: ”I en situation hvor en kommune overtager et tidligere amtsligt/et regionalt socialt tilbud, som benyttes af andre kommuner, og dermed indgår i tilbud s- viften, hvem bestemmer  så,  ifølge  ministeren, hvor mange pladser i tilbu d- det, der skal stilles til rådighed for andre kommuner i forbindelse med fre m- tidige  rammeaftaler?  Er  det  regionen?  Er  det  den  kommune,  der  driver  til- buddet? Er det de øvrige  kommuner, der  har brug for tilbuddet  til nogle af deres borgere?” Svar: Det er den kommunalbestyrelse, som overtager et amtskommunalt/regionalt tilbud, der er ansvarlig for, at der stilles pladser til rådighed for andre ko m- muner,  sål edes  at  kommunen  lever  op  til  sin  forpligtelse  i  henhold  til  den årlige rammeaft ale. Når en kommunalbestyrelse overtager et amtskommunalt/regionalt tilbud, er det overtagne tilbud omfattet af de årlige rammeaftaler  og skal stå til rådi  g- hed for de øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen. Det præciseres således i lovbemærkningerne, at det overtagne tilbud fortsat indgår i forsyningen på sa  mme måde, som hvis det fortsat havde været et regionalt tilbud. Det betyder, at rammeaftalen bl.a. skal indeholde: Udviklingsmål for  tilbuddet Takster for kommunernes køb af pladser Håndtering af akutte situationer Beredskab for at undgå ventelister Rammeaftalen mellem regionen og regionens kommuner bliver til på grun d- lag af en redegørelse fra hver enkelt kommune til regionen om kommunens forventede behov. Regionen  udarbejder herefter på grundlag af de komm u- nale redegørelser et samlet udkast til rammeaftale for hele regionen til dæk- ning  af  kommunernes  behov  for  regionalt  drevne tilbud.  I  regionens udspil indgår  også  de  tidligere  amtskom  munale/regionale  tilbud,  som  er  overtaget af  kommunerne,  med  angivelse  af,  hvor  mange  pladser  der  skal  stilles  til rådig hed for andre kommuner i regionen og med beskrivelse af hvilken type af tilbud, disse pladser skal dække. Denne proces sikrer en høj grad af åbe n- hed og gennemsigtighed mellem alle kommunerne og dermed et godt fælles Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JET,JHK/ J.nr. 601-31
2 grundlag for at opnå enighed  om rammeaftalen, samtidig med at det under- streges, at alle parter har en stærk interesse i at opnå eni ghed om en aftale. De tidligere amtskommunale/regionale tilbud, som overtages af en kommu- nalbestyrelse, overtages med alle de rettigheder og pligter, der er knyttet til tilbuddet,  herunder  med  det  personale  og  de  beboere,  der  er  i  tilbuddet  – også fra andre kommuner. Som udgangspunkt er den andel a f tilbuddet, der skal stilles til rådighed for andre kommuner derfor mere eller mindre givet. Men der kan selvfølgelig - ligesom det er tilfældet i dag - ske ændringer heri, idet behovene løbende vil ændre sig, beboere blive flyttet til andre og mere hensigtsmæssige tilbud, ligesom kommunen løbende vil udvikle tilbuddet og tilpasse det til behovene. Ændringer i antal pladser og/eller indhold skal dog aftales i forbindelse med den årlige rammeaftale, dvs. at den kommune, der overtager et amtsligt/regionalt tilbud ikke egenhændigt kan nedlægge tilbud- det eller reducere antallet af pladser. Reglerne om rammeaftalen (§ 6) er, på baggrund af høringssvarene, ændret, således at den årlige aftale kan suppleres løbende, hvis der er behov. Det er også præciseret, at a ftaleåret skal suppleres med ove rslag over de næste tre års behov. Endelig er det fastlagt, at aftaleparterne i rammeaftalen skal aft a- le, hvorledes man håndterer akutte situationer, som ikke kan håndteres med de  nuværende  tilbud,  hvordan  man  vil  sikre  udvikling  af  institutionstilbud- dene svarende til udvikling af brugernes behov samt sikring af et beredskab til løsning af evt. ventelisteproblemer. Den samlede rammeaftale for kommunerne i regionen udgør således  regions- rådet s  beslutningsgrundlag  for,  hvor  mange  pladser  der  vil  være  brug  for  i den kommende periode. Denne foreslåede procedure til fastlæggelse af behovet er en klar forbedring i  forhold  til  det  nuværende  system,  hvor  samarbejdet mellem  amt  og  kom- muner er betydeligt mindre struktureret og gennemsigtigt Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer