Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  12.  maj  2005 følger hermed  –  i 5  eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 327 ad L 38. Spørgsmål nr.   327: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  11.  maj  2005  fra  Nordjyl- lands Amt, jf. L 38 - bilag 46.” Svar: Nordjyllands Amt har med henvendelsen ønsket at påpege no  gle problemer, som  vil  kunne  opstå  med  kommunalreformen   i  forbindelse  med  forslagene om, at hidtidige amtslige tilbud kan overtages af kommunerne. Nordjyllands  Amt  har  peget  på,  at  man  finder  det  uhensigtsmæ   ssigt,  hvis kommunalreformen medfører, at det vi l blive vanskeligere at holde sammen på de specialiserede tilbud. Amtet henviser i den forbindelse til, at amtet har organiseret sin indsats over for  henholdsvis  autister  og  over  for  børn  mellem  0   – varigt nedsat fysisk  eller  psykisk  funktionsevne som flere tilbud, der under   en  ledelse  for  autismeområdet  og  en  ledelse  for  indsatsen  over for  børn  og unge med handicap, udgør samlede specialiserede ti lbud. Med kommunalreformen overgår de hidtidige amtslige tilbud  til børn, unge og  voksne  med  handicap,  til  drift  i  regionerne.  Udvikling  og  behovstilpas- ning af tilbudene sker i den årlige rammeaftale, der indgås mellem regionens kommuner og regionsrådet. Kommunerne overtager med kommunalreformen ansvaret for døgntilbud for børn og unge, som  på grund af sociale eller a dfærdsmæssige problemer har behov for at blive anbragt uden for hjemmet. Hvis  en  kommune  ønsker  at  over tage  hidtidige  amtslige  tilbud,  overtager kommunen samtidig de forpligtigelser, tilbudet hidtil har haft over for bruge- re  fra  andre  kommuner  end  tilbudets  hjemkommune.  Samtidig  vil  tilbudet Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 skulle indgå i  den rammeaftale, der indgås mellem regionens kommuner og regionsrådet. Hvis en kommune ønsker at overtage et tilbud i kommunen, der drives som en del af et samlet tilbud, vil det være en forudsætning, at den del af det sa m- lede tilbud, der ønskes overtaget, kan fungere som et selvstændigt ti   lbud.   En kommune vil således ikke kunne overtage en del af et samlet tilbud, s å- fremt de enkelte dele af tilbudet udgør et sammenhængend   e behandlingsfor- løb, som ikke vil kunne opretholdes ved en kommunal overtagelse af en del af et samlet tilbud. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer