Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  10.  maj  2005 fø lger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på  spørgsmål nr. 325 ad L 38. Spørgsmål nr.   325: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. maj 2005 fra LO Faglige Seniorer, jf. L 38 –  bilag 44.” Svar:  LO  Faglige  Seniorer  har  i  deres  henvendelse  til  Folketingets  Social- udvalg stillet en række spørgsmål og forslag i forbindelse med kommunalre- formen og dens konsekvenser. Spørgsmålene vedrører såvel de økonomiske elementer   som   de   social-   og   sundhedsfaglige   perspektiver   i   reformen. Spørgsmålene  er  delvist  sammenfaldende  med  de  spørgsmål,  som  Foreni n- gen har stillet til Folketingets Sundhedsudvalg (spørgsmål 140   – 41). LO Faglige Seniorer mener, at finansieringsomlægningen som følge af reformen er problematisk særligt på det sociale område. Hertil  kan  Socialministeriet  oplyse,  at  det  fremgår  af  aftalen  om  struktu r- reformen, at ændringer i opgavefordelingen vil   blive gennemført ud fra pri n- cippet om, at reformen er udgiftsneutral, og at pengene følger med opgaven. Det er således en forudsætning, at komm   unerne under ét kompenseres fuldt ud for den økonomiske virkning af omlægni   ngerne i opgaver og finansiering. Det  sker  ved,  at  merudgifter  som  følge  af  nye  opgaver  fører til  tilsvarende forøgelser af det kommunale bloktilskud. Herved sikres finansiering for o p- gaverne for den kommunale sektor under ét. I forbindelse med kommunalreformen gennemføres en reform af tilsk uds- og udligningssystemet,  som  skal  være  med  til  at  afbøde  de  byrdefordeling   s- mæssige  konsekvenser  af  den  nye  kommunale  struktur  og  omlæ gningen  af de  kommunale  opgaver.  Det  drøftes  således  i  regi  af  Indenrigs  -  og  Sund- hedsministeriets finansieringsudvalg, hvordan man sikrer, at der etableres en balance inden for den kommunale sektor, således at også den enkelte ko  m- mune sikres tilstrækkelig finansiering til at løse sine opgaver. Denne balance mellem de enkelte kommuner indbyrdes skal bl.a. tilvejebringes gennem de kommunale  udligningsordninger.  I  forbindelse  hermed  overvejer  Finansie- ringsudvalget blandt andet at gennemføre ændringer i fordelingen af blokti   l- skuddet og at udbygge opgørelsen af det kommunale udgiftsbehov med kr i- terier,  der tager  hensyn  til  de  nye  opgaver,  som  kommunerne  overtager fra amterne, for eksempel på socialområdet. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CHS/ J.nr. 601-31
2 Der fremsættes et forslag  til  en  reform af tilskuds  - og  udligningssystemet i folketingssamlingen 05/06. I tilknytning hertil vil den centrale refusionsord- ning på socialområdet  , som skal sikre kommunerne mod meget store udgifter i de dyreste enkeltsager, ligeledes endeligt blive fastlagt LO  Faglige  Seniorer  kommenterer  endvidere  på  ændringerne  på  genoptr æ- ningsområdet.   Foreningen  finder  ikke,  at  der  er  en  klar  ansvarsfordeling mellem  den  almindelige  og  den  specialiserede  genoptræning.  Derudover ønsker Foreningen oplyst, om det i fremtiden bliver muligt for kommunerne at ”omvisitere” den ældre til en anden genoptræning end den genoptræning, som den udskrivende læge har visiteret t  il. Endelig efterlyses en garanti for, at ingen venter mere end to uger på genoptræning. Socialministeriet  kan  i  den  forbindelse  oplyse,  at  sigtet  med  kommunalre- formen er at give kommunerne ansvaret for al genoptræning, der ikke for  e- går under indl æggelse på sygehus. Kun den træningsindsats, der sker under patientens ophold på s ygehus, er sygehusets ansvar. Med reformen bliver det tydeligt for borgeren, at når vedkommende forlader sygehuset, er det kommunen, der har ansvaret for at sikre en genoptræning  s- indsats på baggrund af den genoptræningsplan, som sygehuset har beskrevet. Dermed bliver den kommunale myndighed også forpligtet til at yde geno p- træning  i  ove  rensstemmelse  med  genoptræningsplanen  .  Myndigheden  har således ikke mulighed for at ”omvisi  tere” patienten. For  borgere,  der  har  et  genoptræningsbehov,  som  ikke  behandles  i  tilkny  t- ning til en sygehusindlæggelse, sker der ingen lovgivningsmæssige ændri n- ger. Servicelovens regler herom videreføres uændret. Som det fremgår af bemærkningerne til fo   rsla get til sundhedsloven, skal der nedsættes en arbejdsgruppe med henblik på at sikre implementeringen af den ny lovgivning på genoptræningsområdet, herunder tilvejebringe et godt fa g- ligt  grundlag  for  de  centrale  sundhedsmyndigheders  vejledning  og  rådgi v- ning i forbindelse hermed. Til spørgsmålet om en ventelistegaranti på genoptræning oplyser Indenrigs - og sundhedsministeriet, at der ikke er planer om at indføre en særlig behan   d- lingsgaranti på genoptræningsområdet. Mere generelt foreslår LO Faglige Seni orer bisiddere til alle ældre ved vis  i- tation. Socialministeriet  kan  oplyse,  at en  borger,  der  ønsker  det, allerede i dag har ret til, at en anden person –  en bisidder – medvirker som støtte for borgeren,  når  forvaltningen  behandler  borgerens  sag.  Ved  ansøg  ning  om personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 71, kan kommunen    – som led i samarbejdet med de frivillige –  udpege frivillige bisiddere. Det kan fx være et tilbud til borgere, som ikke har pårørende eller andre, der kan deltage i samtalen med kommunen. En  sådan ordning  tilvejebringes efter høring af kommunens  ældreråd. Generelt  skal  den  kommunale  myndighed  være  o  p-
3 mær  ksom på, om borgeren  er  i  stand  til at  tage vare på egne interesse  i en visitationssituation, herunder fx at kunne overskue selv at vælge   en leveran- dør af den personlige og pra ktiske hjælp. Endelig foreslår Foreningen, at der på det sociale område    med de nye stor- kommuner bør tages større hensyn til, at borgerne sikres nærhed og tilgæ n- gelighed til kommunens sociale tilbud. Det foreslå s, at hensynet indarbejdes i servicelovens formål sbestemmelse. Det følger generelt af kommunalbestyrelsens forpligtelser efter serviceloven, at de tilbud, der stilles til rådighed, skal være tilgængelige for borgeren. Det er   op   til   den   enkelte   kommunalbestyrelse   at   indrette   tilbudene   efter kommunens geografi, herunder at sikre at tilbudene reelt er til rådighed for borgeren.  Hvis  en  borger  ikke  kan  benytte  offentlige  transportmidler  på grund    af    varigt    nedsat    fysisk    eller    psykisk    funktionsevne,    kan    den kommunale  myndighed  efter  servicelovens  §  103  give  en  borger  tilskud  til individuel  befordring  fx  i  forbindelse  med  transport  fra  eget  hjem  til  et kommunalt visiteret genoptræ  ningstilbud. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer