Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  den 9.  maj 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.   317 ad L 38. Spørgsmål nr.   317: ” Hvad er ministerens kommentar til et forslag om, at udviklingsrådene skal være permanente, at de nedsættes pr. 1. januar 2006 for at kunne følge den begyndende  udvikling  fra  starten,  samt  at  de  får  udvidet  deres  kompetence for eksempel i forbindelse med udarbejdelsen af rammeaftaler?”   Svar: Forslaget i spørgsmål nr. 317   ad L 38 indeholder tre elementer, som jeg i det fø lgende vil kommentere: Permanente udviklingsråd Udviklingsrådene nedsættes for at overvåge kommunalreformen i refo rmens første 4 år. Det er ikke hensigten med reformen at skabe et nyt  , selvstændigt overvågningsorgan  i tilknytning til eller ud over de politisk ansvarlige myn- digheder. En  stillingstagen  til,  hvorvidt  udviklingsrådene   eventuelt  skal  fortsætte  ud over  den  fastsatte  4-årige  periode ,  må  efter  min  opfattelse  også  bygge  på erfaringerne   med   udviklingsrådenes   virksomhed   og   samspillet   mellem kommuner, region og brugerorganisationerne i rådene. Jeg kan derfor ikke støtte forslaget. Nedsættelse af udviklingsråd pr. 1. januar 2006   . De eksisterende udviklingsråd på det sociale område    følger udviklingen frem til  udgangen  af  2006,  og  bliver  fra  1.  januar  2007  afløst  af  nye  regional e udviklingsråd, der følger kommunalreformens implementering på det sociale område og specialundervisningsområdet.   Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JHK, JET/ J.nr. 601-31
2 Hvis de nye udviklingsråd nedsættes på et tidligere tidspunkt end refo rmens virkningstidspunkt vil rådenes datagrundlag og oplysninger i  øvrigt svare til de nuværende udviklingsråd   s datagrundlag med den deraf følgende dobbel t- overvågning . Endvidere forudsættes   de nye udviklingsråd fra 1. januar 2007 , så vidt det er relevant,  at  inddrage  de  tidligere  udviklingsråds  datagrundlag  og  rappo rter mv.   Jeg kan på denne baggrund ikke støtte forslaget. Kompetencer for udviklingsrådet, fx i forbindelse med udvikling af rammea f- taler Efter min opfattelse bør der   principielt ikke tillægges et overvågningsorgan direkte kompetencer i forhold til det, der overvåges . Endvidere er det vigtigt, at resultatet af udviklingsrådenes overvågning i første omgang implement   e- res i de politisk ansvarlige kommunalbestyrelser og i givet fald ved lovæn  d- ringer i Folketinget. Jeg kan derfor ikke støtte forslaget. Udviklingsrådene forudsættes at vurdere den indgåede rammeaftale og lade resultatet af denne vurdering indgå i redegørelsen til henholdsvis Socialmin  i- steriet og Undervisningsministeriet. Udviklingsråde nes vurdering vil sål edes også kunne indgå som en del af   grundlaget for den næste rammeaftale. U  d- viklingsrådene får herved mulighed for at påvirke indholdet i rammeaftale   r- ne.   Jeg vil derfor i de kommende retningslinier for udviklingsrådene  fastsætte  , at rådene får mulighed for at forholde sig til og komment  ere den årlige ramm e- aftale.   Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer