Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  2005  følger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 312 ad L 38 Spørgsmål nr. 312 ad L 38: ” Ministeren  bedes  kommentere  følgende  forslag  vedrørende  afgrænsningen af døgninstitutionerne på børne   - og ungeområdet: I stedet for at lave en fo r- deling af driftsansvaret mellem kommuner og regioner for døgninstitutioner for børn og unge i forbindelse med vedtagelse af lovforslaget, etableres der en gradvis decentralisering af institutionerne over tid, således at målsætni n- gen om, at beliggenhedskommunerne skal varetage ansvaret for visse institu- tioner for anbragte børn og unge fastholdes, men at kommuner og region får mulighed  for  nøjere  og  mere  konkret  at  overveje,  hvilke  institutioner,  der mest hensigtsmæssigt kan drives af beliggenhedskommunen.” Svar: I forbindelse med forslaget til lov om social service (L 38) er der foretaget en konkret vurdering af fordeling af døgninstitutioner på børne   - og ungeom- rådet. Der  er  herved  bl.a.  lagt  vægt  på,  at  s   ammenhængen  til  normalområdet  (fx skole,  dagtilbud  og  fritidsliv)  har  stor  betydning  for  børn  og  unges  videre udvikling. Når indsa tsen for børn og unge med sociale eller adfærdsmæssige problemer samles i kommunen, giver det bedre mulighed for, at selv en an- bringelse  uden  for  hjemmet  ikke  behøver  betyde  et  brud  i  forhold  til   alle barnets eller den unges netværk. Sammenhængen  til  normalområdet  har  også  været  et  vigtigt  grundlag  for arbejdet  med  en reform  af  anbringelsesområdet,  selv  om  anbringelsesrefo r- men som udgangspunkt ikke har fokus på strukturen på børneområdet. Selv om et barn er anbragt uden for hjemmet, skal familiens samlede forhold stadig ses i sammenhæng.  En samling af indsatsen i kommunen betyder, at det er den samme myndighed, der har ansvaret for både indsatsen i forhold til barnet og i forhold til forældrene. Med den styrkelse af kommunerne, der ligger i, at kommunerne nu generelt bliver større og dermed får mulighed for en mere solid faglig bæredygtighed, og med den tilførsel af viden og erfaring, som også vil ske fra de nuværende Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LLA/ J.nr. 601-31
2 amter, og ikke mindst fra de eksisterende døgntilbud, er det forventningen, at kommunerne nu får bedre mulighed for at sikre disse hensyn. Kommunerne vil have en egen interesse både i at holde tilbuddenes specialiseringsgrad og sikre, at disse tilbud fortsat eksisterer. Kommuner, der overtager institutioner med en så snæver målgruppe, at de ikke selv har befolkningsgrundlag til at anvende alle pladser, har mulighed for at sælge pladser til andre kommuner. Disse hensyn gør sig også gældende for så vidt angår døgntilbud til børn og unge  med  nedsat  fysisk  og  psykisk  funktionsevne  eller  med  psykiatriske problemstillinger, men heroverfor står hensynet til i løsningen af de pågæ l- dende børn og unges problemer at sikre samspil mellem indsatsen på instit  u- tionerne og den erfaring og ekspertise, der i øvrigt forbliver i regionerne på handicap- og psykiatriområderne. Blandt andet på baggrund af høringssvarene   er der i det endelige lovforslag skabt en ny  mulighed i  §  190, stk. 4, hvorefter det på kommunens initiativ kan  aftales, at  regionen  driver  konkrete  døgninstitutioner  videre  efter 1. j a- nuar  2007,  som  efter  udgangspunktet  egentlig  skulle  være  drevet  videre  af kom munen. Jeg er på denne baggrund ikke enig i forslaget. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer