Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 296 ad L 38. Spørgsmål nr.   296: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  3. maj  2005 fra  LEV, Kø- benhavns Amtskreds, jf. L 38 - bilag 39.” Svar: LEV,  Københavns  Amtskreds  har  i  henvendelsen  f oreslået,  at  der  l ovgives om  bruger-  og  pårørende  indflydelse  på  servicelovens  tilbud  til  udvikling s- hæmmede.    Der peges på muligheden af at anvende folkeskolelovens m odel for  skolebestyrelser,  eller  den  model  der  er  nævnt  i  lovforslagets  §  17  om bruger/pårør  enderåd ved plejehjem og plejeboliger. Efter lovforslagets § 16 skal kommunalbestyrelsen sørge for, at bruge rne får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbud e- ne.  Kommunalbestyrelsen  fastsætter  skriftlige  retningslinier  f  or  brugerind- flydelsen. Efter  lovforslagets  §  16,  stk.  2  kan  kommunalbestyrelsen  nedsætte  et  eller flere  råd,  der  rådgiver  kommunen  vedrørende  tilrettelæggelse  af  indsa tsen. Kommunalbestyrelsen  fastsætter  rammerne  for  og  omfanget  af  rådenes  o   p- gaver. Forslagets § 16 er en indholdsmæssig videreførelse af den gældende servic e- lovs § 112, som er den bestemmelse, der i dag anvendes til organisering af bruger- og pårørendeinddragelse på f.eks. tilbud for udviklingshæmmede. Det  er  således  kommunernes  forpligtigel se at sikre brugerne  indflydelse  på tilrettelæggelsen af tilbudene. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 Med kommunalreformen overgår de hidtidige amtslige tilbud til regionerne, og i den rammeaftale, der skal indgås mellem kommunerne og regionsrådet, skal spørgsmålet om tilbudenes udvikling   og tilpasning indgå. Da  det  påhviler  kommunerne  at  sikre  brugerindflydelsen ,  vil  spørgsmålet om, hvilke retningslinier der skal gælde for tilrettelæggelse af brugerindfl y- delsen, indgå som tema i den årlige rammeaftale. Jeg er enig med LEV i, at bruger- og pårørendeindflydelsen er et væsentligt element  i  driften  af  tilbud  for  bl.a.  udviklingshæmmede.  Da  reglerne  om brugerindflydelse indholdsmæssigt videreføres, er der ikke grund til at fry   g- te,  at  bruger-  og/eller  pårørenderådene  ved  de  eksisterende  tilbud     vil  blive nedlagt  i  forbindelse  med  kommunalreformen.  Med  forpligtigelsen  efter lovforslagets  §  16  har  kommunerne  mulighed  for  at  etablere  den  form  for bruger- og pårørenderåd, der bedst vil passe til det pågældende tilbud. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer