Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  den  3.  maj 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørg smål nr.  278 ad L 38 Spørgsmål nr.   278 ad L 38: ” Vil ministeren sikre, at de fælles udviklingsråd udarbejder regionale, soci   a- le og undervisningsmæssige udviklingsplaner som grundlag for den event  u- elle glidende decentralisering med udgangspunkt i den i dag aftalte arbejds- deling, således at brugernes tryghed sikres? ” Svar: Jeg har i mit svar på spørgsmål    22 ad L 38 beskrevet processen for decentr a- lisering  og  den  dialog,  der  bl.a.  i  forbindelse  med  rammeaftalen  skal  være mellem kommunalbestyrelser og mellem kommuner og region, når en beli g- genhedskommune ønsker at ove rtage regionale tilbud. Efter § 188 i forslaget til lov om social service (L 38) nedsættes der i hver region i en 4-årig periode et udvikli ngsråd, der skal følge og drøfte udvikli   n- gen på se rvicelovens område og specialundervisningsområdet. Hensigten  med  udviklingsrådene  er,  at  rådets  medlemmer,  herunder  repr  æ- sentanter  fra  brugerorganisationerne,  beskriver  og  vurderer  den  udvikling, der  har fundet  sted i regionen  i  det forgangne  år.  Det  er  ikke  meningen,  at udviklingsrådene skal udarbejde udviklingsplaner. Som  jeg  har  beskrevet  i  mit  svar  på  spørgsmål  248  ad  L  38  er  det  de  nye kommuner og regioner, som skal beslutte og sørge for at inddrage  den rele- vante viden og erfaring i det kommende planlægningsarbejde. I den forbindelse vil det efter min opfattelse være naturligt at inddrage den viden  og  de  erfaringer  og  vurderinger,  som  udviklingsrådene  fremlægger  i deres årlige redegørelser om udvikl  ingen, og som fx de nye handicapråd kan bidrage med. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet J.nr. 601-31
2 Selve planlægningsansvaret, herunder ansvaret for at planlægningen sker på et  tilstrækkeligt  kvalificeret  grundlag,  skal  imidlertid  ligge  entydigt  i  ko  m- munalbestyrelserne, som en del af det samlede myndigheds-, forsynings- og finansieringsansvar. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer