Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  den  3.  maj 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørg smål nr.  270 ad L 38 Spørgsmål nr.   270 ad L 38: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  28.  april  2005  fra  Dansk Psykolog Forening, jf. L 38 - bilag 34.” Svar: Dansk  Psykolog  Forening  (DPF)  fremfører  i  deres  henvendelse   en  række synspunkter vedrørende  lovforslagene, der udmønter kommunalreformen på det sociale område,  som jeg i det følgende vil komme ntere:   DPF  fremfører,  at   den  enkelte  kommunes  mulighed  for  ensidigt  at  kunne overtage et specialiseret tilbud fra regionen begrænses, fx ved at kommune  r- ne i regionen skal være enig om dette. Endvidere skal en overtagelse indgå i en  samlet  4-årig  plan  for  udviklingen  og  opgavefordeling  af  specialiserede tilbud. I mit svar på spørgsmål 22 ad L 38    har jeg redegjort for den dialog, der skal være kommuner imellem,  og mellem kommuner og region, når en komm   u- nalbestyrelse  ønsker    at  overtage  et  regionalt  tilbud,  der  er  beliggende  i kommunen. Jeg mener, at denne proces, hvor alle aspekter af overtagelsen belyses i dia- log  mellem  kommunalbestyrelser  og  mellem  kommunalbestyrelser  og  re- gionsråd,  vil skabe et kvalificeret beslutningsgrundlag for den kommunalbe- styrelse, der ønsker at overtage et regionalt tilbud . Når  en  beliggenhedskommune  på  baggrund  af  et  k  valificeret  beslutnings- grundlag ønsker at overtage et regionalt tilbud, finder jeg ikke grundlag for , at en anden kommune  reelt får  vetoret i forhold til beliggenhedskommunes beslutning. Vedrørende synspunktet om, at overtagne tilbud skal indgå i en 4  -år ig plan- lægning, skal jeg fremhæve, at efter § 186, stk. 2, nr. 1, i forslaget til lov om social service samt bemærkningerne hertil, fremgår at overtagne tilbud skal indgå i den årlige rammeaftale  , jf. lovforslagets § 6 og fortsat stå til rådighed for øvrig e kommuner i det omfang det fastlægges i rammea  ftale. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet J.nr. 601-31
2 DPF fremfører, at  regionerne skal have et selvstændigt forsynings  - og udvik- lingsansvar.  Regionerne  skal  forpligtes  til  og  have  mulighed  for  at  skabe overblik over de specialiserede tilbud og sikre udviklingen inden for områ- det, herunder at kunne oprette tilbud, hvis der skulle vise sig at være behov for det.   Kommunalreformens  formål  er  at  sikre  et  sammenhængende  myndigheds   -, forsynings- og finansieringsansvar i kommunerne, som ikke kan opnås med et selvstændigt og af kommunerne uafhængigt forsynings - og udviklingsan- svar i regionerne. Jeg skal henvise til  mit  svar  på spørgsmål 71 ad L 38, hvor     jeg for så vidt angår  de  regionale  tilbud ,  har  redegjort  for,  at  rammerne  for  regionsrådets udviklingsansvar skal fastlægges i de årlige rammeaftaler, baseret på de b e- hov  for  udvikling,  som  kommunerne  angiver  i  deres  redegørelser  til  regi o- nen. Ifølge   DPF skal regionerne have et medansvar for sikring af nødvendig og tilstrækkelig  specialviden  inden  for  udrednin  g,  visitering og  behandling,  så tilbudene til borgerne får sammenhæng og leveres på tilstrækkeligt højt kv a- litativt niveau. Jeg kan henvise til mine svar på spørgsmål nr. 70, 71 og 72 ad L 38, hvor jeg har  redegjort  for  rammerne  for  den  fortsatte  kvalitetsudvikling  af  tilbud  på det sociale område. Endvidere vil det netværk, som den nationale videns  - og specialrådgivning s- organisation  (VISO),  opbygger  af  specialister  på  socialområdet,  også  bestå af specialister knyttet til regionale tilbud. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer