Folketingets Socialudvalg Dato: 24. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. maj 2005 fø l- ger hermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 267 ad L 38. Spørgsmål nr.   267: ” Ministeren bedes sende udvalget en uddybende beskrivelse af, hvordan den eksisterende bruger/pårørendeinddragelse på de enkelte institutioner for ha   n- dicappede  fungerer i  dag,  herunder  hvilken  forpligtelse  der  eksisterer  i  dag til  at oprette sådanne  bestyrelser  og  råd,  og  hvordan det  vil se ud  med  den nye struktur, der etableres med kommunalreformen. Ministeren bedes i for- længelse heraf oplyse, hvorvidt den eksiste  rende ordning bevares?” Svar: Efter  §  112  i  den  gældende  servicelov  skal  amtskommunerne  sørge  for,  at brugerne af amtets tilbud får mulighed for indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af tilbudene. Da der er stor forskel på brugernes funktionsni veau på de enkelte tilbud, må bruger/pårørendeindflydelsen  tilrettelægges ,  så  der  tages  hensyn   hertil.  Det kan derfor ikke generelt oplyses, hvordan bruger- og pårørendeinddragelsen er tilrettelagt. Fyns Amt har f.eks. på et botilbud etableret  en bisidderordning i forbindelse med  alle  handleplansmøder  for  en  afgrænset  del  af  brugerne,  og  et  a   ndet botilbud har bruger – mtaler. Amtets botilbud har herudover brugerråd   /og eller pårørenderåd   , men disses funktionsmåde  afhænger af   de konkrete forhold. Spørgsmålet    om  bruger-  og  pårørendeinddragelsen    indgår   i  øvrigt   i  amtets årlige  tilsynsbesøg  på tilbudene. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMU/ J.nr. 601 - 31
2 Det  fremgår  af Københavns Amts oplysninger,  jf. svaret på L 38  –  spørg s- mål 268,  at bruger- og på rørendeinddragelsen kan ske  på forskellige måder  . Det    kan    f.eks.    være    ved      direkte    kontakt    med    beboere    og    bruge- re/pårørende/forældre  af  de  enkelte  amtslige  tilbud,  eller der  kan  være  tale om  f.eks.  handleplansmøder,  planlægning  af  særlige  aktiviteter  og  arrang e- menter. Herudover er der i Københavns Amt   vedtaget særlige regelsæt for bestyre l- ser og samråd på amtets bo  - og dagtilbud. Ved kommunalreformen videreføres indholdet i servicelovens bestemmelser om bruger- og pårørendeindflydelse   i lovforslagets § 16 og § 17. Efter lov- forslagets § 16 skal kommunalbestyrelsen sørge for, at brugerne får muli  g- hed  for  at  få  indflydelse  på  tilrettelæggelsen  og  udnyttelsen  af  tilbudene. Kommunalbestyrelsen fastsætter skriftlige retningslinier for brugerindflyde  l- sen. Efter  lovforslagets  §  16,  stk.  2  kan  kommunalbestyrelsen  nedsætte  et  eller flere  råd,  der  rådgiver  kommunen  vedrørende  tilrettelæggelse  af  indsa tsen. Kommunalbestyrelsen  fastsætter  rammerne  for  og  omfanget  af  rådenes  o   p- gaver. Det er således kommunernes forpligtigelse at sikre brugernes indflydelse på tilrettelæggelsen af tilbudene.   Der må fortsat forventes en variation i tilrett e- læggelsen  af  bruger/pårørendeinddragelsen,  idet  der  i  de  enkelte  tilbud  må tages hensyn til brugernes funktionsniveau og mulighed for selv at deltage i tilrettelæggelsen af dagligdage  n. Med kommunalreformen overgår de hidtidige amtslige tilbud til regionerne, og i den rammeaftale, der skal indgås mellem kommunerne og regionsrådet, skal spørgsmålet om tilbudenes udvikling  og tilpasning indgå. Da det påhviler kommunerne at sikre bruge rindflydelsen vil spørgsmålet om hvilke  retningslinier,  der  skal  gælde  for  tilrettelæggelse  af  brugerindflyde l- sen, indgå som tema i den årlige rammeaftale. Der er intet til hinder for, at de gældende retningslinier for bruger  - og pår ø- rendeindflydelsen på  det enkelte tilbud vil kunne bibeholdes som led i ram- meaftalerne. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer