Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. maj 2005 fø l-
ger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål nr.
267 ad L 38.
Spørgsmål nr. 267:
Ministeren bedes sende udvalget en uddybende beskrivelse af, hvordan den
eksisterende bruger/pårørendeinddragelse på de enkelte institutioner for ha n-
dicappede fungerer i dag, herunder hvilken forpligtelse der eksisterer i dag
til at oprette sådanne bestyrelser og råd, og hvordan det vil se ud med den
nye struktur, der etableres med kommunalreformen. Ministeren bedes i for-
længelse heraf oplyse, hvorvidt den eksiste rende ordning bevares?
Svar:
Efter § 112 i den gældende servicelov skal amtskommunerne sørge for, at
brugerne af amtets tilbud får mulighed for indflydelse på tilrettelæggelsen og
udnyttelsen af tilbudene.
Da der er stor forskel på brugernes funktionsni veau på de enkelte tilbud, må
bruger/pårørendeindflydelsen tilrettelægges
, så der tages hensyn hertil. Det
kan derfor ikke generelt oplyses, hvordan bruger- og pårørendeinddragelsen
er tilrettelagt.
Fyns Amt har f.eks. på et botilbud etableret en bisidderordning i forbindelse
med alle handleplansmøder for en afgrænset del af brugerne, og et a ndet
botilbud har bruger
mtaler.
Amtets botilbud har herudover brugerråd /og eller pårørenderåd , men disses
funktionsmåde afhænger af de konkrete forhold.
Spørgsmålet om bruger- og pårørendeinddragelsen indgår i øvrigt i amtets
årlige tilsynsbesøg på tilbudene.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
GMU/ J.nr. 601 - 31