Folketingets Socialudvalg Dato: 24.maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  28.  april  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 259 ad L 38 Spørgsmål nr.   259 ad L 38: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra De Sam- virkende Invalideorganisationer, jf. L 38 - Bilag 31” Svar: Socialministeriet  har  forstået  spørgsmålet  således,  at  Socialudvalget  ønsker Socialministeriets  kommentarer  til  bemærkninger  fremsat  overfor    socialud- valget af De Samvirkende Invalideorganisationer. De Samvirkende Invalide- organisationer har udtrykt deres bekymring på  fem punkter, vedrørende det fremsatte lovforslag på social - og psykiatriområ det. Ad: 1: Der udtrykkes bekymring for…    ”  At brugerens adgang til tilbud, som er skræddersyet den enkeltes særlige behov ikke er fremtidssikret, fordi kom- munerne  ensidigt  og  vilkårligt  kan  ov ertage  regionale  tilbud.  Vilkårlige overtagelser  undergraver  regionens  mulighed  for  at  være  sikkerhedsnet for alle kommuner, og der er risiko for, at de specialiserede sociale tilbud for- svinder eller udvandes?” Udspillet  til  strukturreform  betyder,  at  ansvaret  for  den  socialpsykiatriske indsats  samles  på  kommunalt  niveau  i stedet  for  som  i  dag,  at  være  opdelt mellem amt og kommune.  Ansvaret for den behandlende del af psykiatrien forankres i fem sygehusregionerne. En samling og forankring af socialpsyki- atrien i kommunerne, og en forankring af sygehusbehandlingen og distrikts- psykiatrien  i  regionerne,  vil  reducere  snitfladerne  med  et  led  -  i  forhold  til den nuværende opbygning. For borgeren betyder dette, at der bliver en græ n- seflade mindre, og dermed en reduceret risiko for uheldige brud i det samle- de rehabiliteringsforløb . Socialministeriet kan oplyse, at det er en forudsætning, uanset strukturen,   at niveauet for de nuværende   socialpsykiatriske tilbud, fastholdes. Det fremsat- te forslag til Lov om Social Service skal sikre, at der generelt og konkret er etableret  et  godt,  struktureret  samarbejde,  og  en  klar  ansvarsfordeling  mel- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMC/ J.nr. 601-82
2 lem personalet i socialpsykiatrien, den pågældende psykiatriske afd   eling og i distriktspsykiatrien. Ansvaret for de socialpsykiatriske  tilbud overgår som helhed  til kommuner- ne.  Det  drejer  sig  primært    om  hjælp  til    personer  med  betydelig  eller  varig nedsat psykisk funktionsevne,  der skal tilbydes personlig og praktisk  hjælp samt  socialpædagogisk    bistand  m.v.  jf.  §§  83-87,  eller  behandling  efter  §§ 101 og 102, eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104. De hidtidige amtslige tilbud overgår som udgangspunkt til regionerne. Hvis en  kommune  vil  overtage  et  tidligere  amtsligt  tilbud,  vil  kommunen  skulle stille  tilbuddet  til  rådighed  for  and re  kommuner  i  hidtidigt  omfang,  og  til- buddet skal  i  øvrigt  indgå  i  rammeaftalen  mellem  regionsrådet  og  komm   u- nen. Med hensyn til de mest specialiserede sociale tilbud, vil der ud over de regi- onalt/ kommunalt forankrede tilbud, være mulighed for,   at kommunerne kan søge vejledning   hos den nationale videns- og specialrådgivningsorganisat ion (VISO), som  vil kunne formidle adgang til den mest specialiserede rådgi v- ning på landsplan, til kommune rne/regionerne. Ad 2: Der udtrykkes bekymring for…    ”  At det samlede overblik over det spe- cialiserede socialområde går tabt, og de faglige miljøer    , fordi ingen har det samlede ansvar for området ”. Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO)  skal bidra- ge  til, at ansvaret for den mere specialiserede  specialrådgivning  i Danmark samles under samme paraply, således at de samlede rådgivningstilbu  d er til rådighed, uanset hvor borgeren bor  - i modsætning til i dag, hvor specialis  e- rede funktioner findes i nogle amter - og ikke i andre. VISO  etableres  som  en  netværks  organisation,  hvor  størstede len  af  de  kon- krete  ydelser  er  forankret  lokalt  i  tilknytning  til  institutioner  mv.  Hertil kommer, at funktionerne i de hidtidige amtslige videnscentre indgår i VISO, således at VISO`s  rå  dgivning  tager  udgangspunkt  i  den  bedste faglige  eks- pertise, på det pågældende område. Ad 3: Der udtrykkes bekymring for…    ”  At den faglige kvalitet forringes, og at udviklingen går i stå, fordi regionen ikke selvstændigt må igangsætte nye initiativer, som ikke på forhånd er bestilt af kommune   n” Det er formålet  med den ny kommunale struktur, at sikre borgerne en mere klar og enkel adgang  til  det  offentlige system, herunder, at det alene bliver kommunen, der får  ansvaret for levering af socialpsykiatriske tilbud.
3 Den  kommende  struktur  muliggør   endvidere,  at  kommunen  som  ansvarlig myndighed  kan  anvende  andre  leverandører  af  serviceydelser   ud  over  de eksisterende  kommunale/regionale  tilbud,  herunder  tilbud  som  imødeko m- mer ønsker  rejst af brugerne og borgerne på  baggrund af deres vurderinger af de pågældende tilbud. Det ser jeg som en naturlig del af ethvert fagligt miljø. Samtidig skal det understreges, at regionen ved indgåelse  -  eller revision af rammeaftaler  med  kommunen,  vil  kunne  rejse  forslag  til  udviklingsinitiati- ver. Ad  4: …     ”  At  de  økon omiske  vilkår  for  reformen  medfører,  at  de  region  ale sociale  tilbud  ikke  er  konkurrencedygtige  og  dermed  risikere  at  forsvinde. …D   er  udtrykkes  bekymring  for,  (på  psy kiatriområdet ),  at  de  økonomiske vilkår  betyder flere  og  længere  indlæggelser,  fordi  kommun erne  ikke  har incitament til at forebygge indlæggelser. Som det gælder i dag, er det vigtigt, at   udskrivning og udslusning fra syge- hus  til  et  socialt  tilbud  sker  fleksibelt,  på  det  rigtige tid spunkt  og  med  den bedst egnede opfølgning.   Den  manglende  sammenhæng  er  velkendt,  og  den  er  der  fokuseret  på  og lavet  udvalgsarbejder  om,  i  de  foregående  år.  Redskaberne  til  at  forbe  dre sammenhængen  findes  også  i  form  af  samarbejdsaftalesystemer,  udskri   v- ningsaftaler, kontaktpersoner, etc. Kommunalreformen indskræn  ker ikke mulighederne for bedre sammenhæng i  det  enkelte  behandlingsforløb.   Derimod  vil  der  kun  blive  en  besluttende myndighed  på  det  sociale  område,  nemlig  kommunen,  hvor  der  før  var  to, nemlig både amt og kommune. Der vil fortsat være både sygehus og d   istriktspsykiatri, der skal samarbejde med det kommunale sociale system, men det bliver obligatorisk for kommu- ner og regioner at indgå sundhedsaftaler om indsatsen for sindslidende , med henblik  på   at  sikre  samordning  og  sammenhæng  om  patient  -/brugerforløb, som går på tværs at de to myndigheder.   Endvidere kan det nævnes, at der som led   i aftalen om Finansloven for 2001 blev der iværksat et udvalgsarbejde med henblik på udarbejdelsen af    oplæg til  et  bedre  samspil  mellem  på  psykiatriområdet.    En  udløber  er  d ette  ud- valgsarbejde  er  udarbejdelsen  af  et  fælles  v  ærdigrundl  ag,  i  samspillet me l- lem sundheds- og socialsektoren og i forhold til lydhørhed over for patienter og pårørende.   Det fælles værdi grundlag vil blive lanceret i løbet af 2005 og omfatte tre værdier:   Respekt, Faglighed og Ansvar. Værdierne  har  til  formål  at  skabe  bedre  samme   nhæng  i  indsatsen  for  de sindslidende,  som  har  behov  for  både  behandling  o g  social  indsats.  De  sy-
4 stemer, der er til for  at  hjælpe, skal  være helhedsorienterede, koordin erede, tilstrækkelige, gennemskuelige og respektfulde  . Jeg  finder  det  vigtigt,  at  der  nu  er  formuleret  et  fælles  værdigrundlag ,  som dækker  social  -  og  behandlingspsykiatrien.  Værdier  udvikles  i  fæ llesskaber. De er med til at binde fællesskaber sammen og med til at   fremme en bestemt og ønsket adfærd.    Ved at have formuleret et fælles værdigrundlag, er det mit håb , at aktører indenfor områderne vil gøre værdierne levende og handle ud fra samme forståelse om respekt, fa glighed og ansvar. Det gælder de ansatte i  de  to  sektorer,  som  skal  samarbejde  på  tværs  og  forstå  hinandens  sprog, kulturer og værdier. Det gælder indenfor den enkelte sektor, hvor faggrupper med forskellige kompetencer og kulturer arbejder tværfagligt. Det gælder de berørte mennesker med sindslidelser, og  de pårørende med deres oplevelser af, erfaringer med, og forventninger til indsatsen.   Ad 5: Der udtrykkes bekymring for…    ”  Regionernes størrelse udgør et stort potentiale for, at der – ligesom på sundhedsområdet på tværs af komm u- nerne kan udvikles tilbud, der er højt specialiserede, og hvor der kan skabes den  nødvendige  sammenhæng  mellem  de  tilbud,  borgeren  modtager  i  hhv. sundhedsvæsenet    og  på  socialområdet.  Lovforslaget  hindrer,  at  potentialet til fulde kan udnyttes. Regionsrådet  og  kommunalbestyre lserne  i  regionen  skal  efter  sundhedslo- vens § 200 indgå aftale r om varetagelsen af opgaver på sundhedsområdet, de såkaldte  sundhedsaftaler .  Indenrigs-  og  sundhedsministeren  fastsætter  næ r- mere regler om, hvilke indsatsområder sundhedsaftalerne skal omfatte.  For- målet med sundhedsaftalerne er, at sikre samordning og sammenhæng for de patient-/brugerforløb, der går  på  tværs  af de to  myndighedsniveauer, regi o- ner  og kommuner. Regionsrådet skal  indgå sundhedsaftaler med alle regi  o- ners kommunalbestyrelser. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer