Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  27.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 257 ad L 38. Spørgsmål nr.  257: ”Ministeren bedes  kommentere  henvendelsen  fra  Landsforeningen  LEV, jf. L 38 - bilag 28.” Svar: Landsforeningen LEV håber , at kommunalreformen vil vise sig at få  en posi- tiv effekt. Da Landsforeningen repræsenterer mennesker, der på grund af intellektue lle og kommunikative handicap ofte vil have svært ved at varetage egne interes- ser, lægger foreningen vægt på regler om bruger - og pårørende repræsentati- on på  de  enk elte  tilbud,  herunder  også  på  de  tilbud,  der  evt.  ove  rtages  af kommunerne. Landsforeningen mener, at afvejningen af, om en kommune skal kunne over- tage et konkret tilbud bør bero på en objektiv national model for , om kom- munen fagligt og økonomisk vil kunne klare opgaven. Landsforeningen  nærer  i  øvrigt  en  frygt  for,  at  kommunal  overtagelse  af særlige  målrettede tilbud  på  sigt  vil  betyde mere standardiserede løsninger, og at det samlede overblik over det specialiserede sociale område vil gå tabt. Derfor mener foreningen, at regionerne selvstændig skal sikres mulighed for at produktudvikle nye initiativer og specialiserede sociale tilbud. Med lovforslaget sker der ikke indholdsmæssige ændringer i reglerne om de enkelte tilbud. Dette gælder også bestemmelserne  om mulighederne for etab- lering af bruger- og pårørenderåd, der er uændrede. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 Bruger-  og  pårørendeinddragelsen   vil  som  regel  fremgå  af  beskrivelsen  af det  enkelte tilbud.  Herudover  brugerrepræsentation  ofte fremgå  af   en  kom- munes generelle retningslinier  –  herunder kvalitetsstandarder -  for tilbud til mennesker med handicap. Med kommunalreformen skal der i hver kommune etableres et handicapråd, der  skal  råd give  kommunalbestyrelsen  i  spørgsmål,  der  ber ører  mennesker med handicap. Det kommunale handicapråd v il kunne være med til at påvi r- ke,  hvilke  generelle  retningslinier  kommunen  fastsætter  om  tilbudene  til mennesker med handicap. Som udgangspunkt videreføres hidtidige amtslige tilbud i regionalt regi, med mindre beliggenhedskommunen ønsker at overtage tilbuddet.Når en ko   m- munalbestyrelse overtager et amtskommunalt/regionalt tilbud, er det over- tagne tilbud omfattet af de årlige rammeaftaler  og skal stå til rådi  ghed for de øvrige kommuner i det omfang, det fastlægges i rammeaftalen. Det præcise- res således i  lovbemærkningerne, at det overtagne tilbud fortsat indgår i fo r- syningen på samme måde, som hvis det fortsat havde været et regionalt ti  l- bud. Det betyder, at rammeaftalen bl.a. skal indeholde: Udviklingsmål for tilbuddet Takster for kommunernes køb af pladser Håndtering af akutte situationer Beredskab for at undgå ventelister Som led i rammeaftalen indgår også en forpligtigelse til kapacitetstilpasning og udviklings af tilbudene, så de samlede tilbud vil imødekomme de aktue lle behov. Der etableres tillige en  tilbudsportal i statsligt regi,  som  skal indeholde op- lysninger om kommunale, regionale og godkendte private tilbud på det soc i- ale område. Tilbudsportalen vil indeholde en beskrivelse af de sociale tilbuds profil – både i dybden og i bredden  – således at  portalen kan blive et arbejds- redskab, når kommunen skal finde et tilbud, der modsvarer borgernes behov. Endelig   oprettes   en   national   videns-   og   specialrådgivningsorganisation (VISO),  der  tilbyder  kommuner  og  borgere  vejledende  specialrådgivning  i de mest komplicerede og specialiserede enkeltsager og som sikrer et lands- dækkende overblik over den samlede specialrådgivning på det sociale omr  å- de.   Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer