Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af    21.april  2005 følger hermed  – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 196 ad L 38 Spørgsmål nr.  196: ”Ministeren  bedes  kommenterer  henvendelsen  fra  Inspektørkollegiet  ved Danmarks  Forsorgshjem  og  SAND  -  Sammenslutningen  Af  Nærudvalg  i Danmark, jf. L 38 - bilag 22.” Svar: Inspektørkollegiet og SAND har ved fremmøde i Socialudvalget afleveret to notater,  dels  et  notat  fra  Inspektørkollegiet  og  dels  et  notat  fra  SAND  om fremtidsvisioner for SAND. I det følgende kommenteres de synspunkter mv. der rejses i notaterne. Ad Inspektørkollegiets henvendelse Inspektørkollegiet  er  stadig  nervøs  for  om  selvmøderprincippet  vil  blive udhulet. De skriver fx :”--- Det betyder, at en borger fra Region Nordjylland fx  Frederikshavn  Kommune,  af  egen  drift  kan  tage  ophold  på  en   boform  i Region Midtjylland. Den kommune, der har overtaget boformen, skal derefter sikre at der laves en aftale med Frederikshavn Kommune om betaling mv.. Men det kan være, at  Frederikshavn  Kommune  har  lavet  deres  rammeaftale  om  akutpladser med Ålborg Ko  mmune, der har overtaget Svendstrupgård: Hvordan skal det håndteres? Skal beboeren tage til Svendstrupgård   .” Det skal bemærkes, at rammeaftaler ikke indgås mellem de enkelte komm u- ner, men mellem kommunerne og regionen. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JAP + LEH/ J.nr. 601-31
2 Uanset hvilke aftaler der måtte bli ve lavet, vil borgeren stadig efter lovfors- laget  (loven)  have  fuld  ret  til  selv  at  vælge  hvilket  forsorgshjem  han  eller hun vil tage ophold på. Ingen kommune kan ændre denne ret for borgeren til selv at vælge. Det skal understreges, at det er en forudsætning for, at kommunerne kan få statsrefusion af deres udgifter til forsorgshjem mv., at loven er overholdt. Inspektørerne fortsætter: ” I servicelovens § 9 står at tilbud over 100 pladser skal have en regional udviklingsplan. Vi vil meget opfordre til at det kommer til at gælde alle tilbuddene efter § 110, det nuværende § 94, uanset om eje- ren er region eller kommune.” For  så  vidt  angår    denne  problematik  om  udviklingsplaner  efter  lov- forslagets § 9, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål nr.  192 ad L 38, hvoraf det fremgår, at bestemmelsen om udviklingsplaner er møntet på gamle særforsorgsinstitutioner, som i vidt omfang vil have brug for udvikling og fornyelse. Endelig  skriver  Inspektørkollegiet:  ”Vi  optræder  i  en  lang  række  sammen- hænge  som  beboernes  hjælpere og  advokater  i.f.t.  kommuner,  boligforenin- ger og retssystemet.----- Vi  skal  derfor  anbefale,  at  boformernes  suverænitet  sikres  så  meget  som muligt  af  hensyn  til  beboernes  retssikkerhed  og  så  vi  kan  sikre  samme n- hængskraften i hele beboerens proces, fra hjemløs til hjemmehørende----” Ved  kommunalreformen  vil  større  og  mere  bæredygtige  kommuner  få  det fulde myndigheds-, forsynings- og finansieringsansvar på det sociale omr å- de. Dvs. at kommunerne i modsætning til i dag skal være med til at finansie- re deres borgeres ophold på forsorgshjem. Kommunerne får med kommuna  l- reformen et betydeligt incitament til at gøre en indsats for deres borgere på et forsorgshjem. Dvs.  at  borgernes retssikkerhed i det kommende system ikke vil blive formindsket, men tværtimod forstærket. Socialministeriet går i øvrigt ud fra, at lederne på forsorgshjemmene fortsat vil leve op til deres ansvar og arbejde for, at borgere på forsorgshjem ko m- mer videre i deres liv og ikke sander til på hjemmene. Ad SAND’s henvendelse SAND har som de hjemløses  egen  interesseorganisation visioner om at på- pege de udstødende tendenser i samfundet og være aktive medspillere i ud- formningen af tiltag, som modvirker årsagerne til hjemløshed. SAND vil være en synlig naturlig samarbejdspartner i alle kommuner, i re- gionerne og for staten.
3 På det lokale og regionale niveau vil SAND have aktive beboerråd/brugerråd på h ver eneste boform for hjemløse. De amtslige nærudvalg er ikke indskre- vet  i  lovgivningen.  SAND  ønsker,  at  samarbejdet  formaliseres,  såle des  at nærudvalgene  naturligt  inddrages  i  beslutninger  på  lokalt  og  regionalt  n i- veau, der vedrører hjemløse. På  nationalt  niveau  udtrykkes  tilfredshed  med  hensyn  til  høring  i  rel evant lovgivningsarbejde og deltagelse råd og nævn. Endelig har SAND en vision om at udvikle sig fra at være en politisk organi- sation  til  også  at  være  en  forening,  der  tilbyder  hjemløse  mulighed  for  at fordybe sig fagligt, dyrke sport og bruge SAND som et socialt netværk. Brugerorganiseringen på hjemløseområdet er en skrøbelig ko  nstruktion. Den er afhængig af, at der er tilstrækkeligt med engagerede brugerrepræsentanter, som ikke bare er villige til at påtage sig opgaverne, men også er i stand til at udføre  dem.  Der  er  en  stor  og  hurtig  udskiftning  på  boformerne.  Mange  af brugerne er mærkede for livet som hjemløs. Der er stor risiko for tilbagefald, hvilket gør, at arbejdet  kommer  til at ligge stille i en periode. Risikoen for tilbagefald kan også være med til at fastholde en forestilling hos omgivelse r- ne om, at hjemløse ikke er i stand til at påtage sig et ansvar, der rækker langt frem i tiden. For at komme nogle af de potentielle farer til livs er det nødvendigt at støtte op  om  brugerorganiseringen  på  hjemløseområdet  på  flere  områder.  Derfor foreslås: - At samarbejdet med det lokale og regionale niveau formaliseres, så at  det  kan  fungere  uafhængigt  af  brugerrepræsentanternes  op-  og nedture - At  ”Vidensfunktionen  for  hjemløse”  fortsætter,  idet  vidensfunktio- nen stadigvæk piller en stor rolle i SAND’s og nærudvalgenes arbej- de og - At  brugerorganiseringsarbejdet  på  hjemløseområdet  sikres  økon  o- misk. Bemærkninger I dag er brugerindflydelsen på forsorgshjem og herberger sikret ved adga n- gen  til  at  organisere  sig  på  boformen,  hvilket  typisk  sker  ved  oprettelse  af   beboer- eller brugerråd. Denne  adgang til organisering på de enkelte bofo r- mer  videreføres uændret, jf. §  16 i forslaget til servicelov (L 38), hvorefter   kommunalbestyrelsen sørger for, at brugerne af tilbud efter serviceloven får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og   udnyttelsen af tilbud- dene. Det vil derfor være op til nærudvalgene at sikre, at de inddrages i dette arbejde, og at dette formaliseres.
4 Vidensfunktionen, der blev oprettet i 1999, er knyttet til Videns- og Formid- lingscentret  for  Socialt  Udsattes  afdeling  i  Esbjerg.  Videns-  og  udviklings- funktionen har til opgave at - styrke   brugerinddragelsen   på   hjemløseområdet   (støtte   SAND   og nærudvalgene, etablere ”tillidsmandskurser” etc) - indsamle tilgængelig viden og stille sig til rådighed for området mht formidling af ny viden med det sigte at bidrage til såvel nyu dvikling som synliggørelse af området - koordinere  aktiviteter  og  formidler  og  fremme  dialogen  mellem  de forskellige aktører på omr å det samt - bidrage til kvalitetsudvikling. Som SAND anfører, er brugerorganisering på hjemløseområdet en skrøb  elig konstruktion, fordi der er et meget  svingende antal aktive samtidig med, at der til tider er stor udskiftning blandt de aktive. Selvom  SAND  har  fået  ansat  en  landssekretær  og  e r  støttet  økonomisk  fra Socialministeriet,  vil  brugerorganiseringen  styrke  og  forankring  også  fre m- over  være  afhængig  af  Vidensfunktionens  involvering  i  brugerorganiserin- gen. Bevillingen  til  Vidensfunktionen  udløber  med  udgangen  af  2005.  Jeg  vil  i forbindelse  med  de  kommende  satspuljeforhandlinger  søge  midler  til  for- længelse af Vidensfunktionens arbejde. Som nævnt i henvendelsen får SAND økonomisk støtte fra Socialministeriet .    Drift  af  brugerorganiseringen  på  hjemløseområdet  vil  også  i  de  kommende år være afhængig af økonomisk støtte , og jeg vil derfor også under satspulj e- forhandlingerne søge midler til fortsat drift af diverse brugerorganiseringer. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer