Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  21.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 189 ad L 38 Spørgsmål nr.  189: ”Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke sker en svækkelse af indsatsen på de sociale servicetilbud, når de økonomiske midler ikke kan fordeles efter de objektive udgiftsbehov? Spørgsmålet skal ses i sammenhæng med, at amte r- nes nuværende udgiftsniveau ikke umiddelbart kan fordeles retfærdigt til de enkelte kommuner, idet der på nuværende tidspunkt ikke ligger klare obje k- tive  kriterier  pengene  kan  fordeles  ud  fra.  Eksempelvis  kendes  antallet  af handicappede i de enkelte kommuner ikke.” Svar: Det  skal  allerførst  bemærkes,  at  kommunalreformen  på  socialområ  det  ho- vedsageligt indebærer, at det hidtil delte myndigheds-, forsynings- og finan- sieringsansvar på det sociale  område samles i kommunen. Kommunalrefo r- men medfører således ikke  ændringer i forhold til de sociale tilbuds indhold, borgernes ret til ydelser og deres ret til at klage over ydelser. Det skal yderli- gere  understreges,  at  borgeren  altid  skal  have  det  tilbud,  som  borgeren  har krav på , ifølge den sociale lovgivning. I  forhold  til  fordelingen  af  de  amtslige  midler  på   de  nye  kommuner  er  det nødvendigt  først  at  opgøre  udgiftsvirkningen  for  de  enkelte  kommuner  af den nye struktur og opgavefordeling. Metoden herfor er endnu ikke afklaret, men drøftes i øjeblikket  i regi  af  Indenrigs- og Sundhedsministeriets finan- sieringsudvalg. Det er ikke muligt umiddelbart at opgøre udgifterne til tilbud på det sociale område  i de nye kommuner ud fra de kommunale regnskaber. Kommunerne konterer således kun udgiften op til grundtaksten  for de tilbud, der er omfat- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 tet af grundtakst. Udgifterne over grundtaksten konteres i de amtskommuna- le regnskaber, og disse er ikke opdelt på de enkelte komm uner. Det er derfor ikke  muligt  på  bagg rund  af  regnskaberne  at  fordele  amternes  udgifter  over grundtaksten på de enke lte kommuner. Det fremgår  af aftalen om strukturreformen, at ændringer i opgavefordelin- gen vil blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger med opgaven. Det er således en forudsætning, at komm u- nerne  under  ét  kompenseres  fuldt  ud  for  den  økonomiske  virkning  af  o m- lægningerne  i  opgaver  og  finansiering.  Det  sker  ved,  at  merudgifter  som følge af nye opgaver fører til tilsvarende forøgelser af det kommunale blok- tilskud, mens de øgede skatteindtægter, som følge af, at kommunerne over- tager dele af de amtskommunale skatter, fører til tilsvarende korrektioner af bloktilskuddet. Herved sikres finansiering for opgaverne for den kommunale sektor under ét. Regeringen  og  de  kommunale  parter  har  siden  september  2004  forhandlet om den samlede overflytning af midler fra amter til kommuner, stat og regi- oner.  Disse  forhandlinger  forventes  endelig  afsluttet  i  løbet  af  juni  2005. Først på det tidspunkt  vil de r være overblik over, hvor  meget  kommunerne samlet set får overført til bloktilskuddet, som følge af opgaveomlægninge r- ne. Samtidig  hermed  drøftes  det  i  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriets  finansie- ringsudvalg,  hvordan  man  sikrer,  at  der  etableres  en  balance  inden  for  den kommunale sektor, således at også den enkelte kommune sikres ti  lstrækkelig finansiering til at løse sine opgaver. Denne balance mellem de enkelte kom- muner indbyrdes skal bl.a. tilvejebringes gennem de kommunale udlignings- ordninger. I forbindelse hermed overvejer finansieringsudvalget blandt andet at gennemføre ændringer i fordelingen af bloktilskuddet og at udbygge op- gørelsen af  det kommunale udgiftsbehov med kriterier, der tager hensyn til de  nye  opgaver,  som  kommunerne  overtager  fra  amterne,  for  eksempel  på socialområdet. Der fremsættes et forslag  til en  reform af tilskuds- og udligningssystemet i folketingssamlingen 05/06. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer