Folketingets Socialudvalg Dato: 9. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af  følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr.   179 ad L 38. Spørgsmål nr.  179 ad L 38: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Hjerneskadeforeningen og HjerneSagen, jf. L 38-bilag 20. Svar: HjerneSagen  og  Hjerneskadeforeningen  udtrykker,  jf.  bilag  20,  bekymring for, at den fremtidige organisering af hjerneskaderådgivningen  ikke vil leve op til de resultater og den viden, der er opnået på området, ikke mindst ge   n- nem de seneste års arbejde med neurorehab iliteringen. Foreningerne peger på, at de fr emtidige kommuner ikke vil være store nok til at  rumme  den  tilstrækkelige  ekspertise  på  området,  ligesom  foreningerne ikke mener, at organiseringen af den nationale videns- og rådgivningsorgan i- sation,  VISO,  i  tilstrækkelig  grad  vil  kunne  dække  opgaverne  som  hidtil. Foreningerne peger på, at  de hidtidige tværsektorielle hjerneskadesamråd bør indtænkes  i  den  nye  struktur  og  man  foreslår  i  øvrigt,  at  der  indsættes  en revisionsbestemmelse i lovforslaget. Et af elementerne i kommunalreformen er, at der skabes en større sammen- hæng i den indsats, der gøres i sundhedsregi og i blandt andet socialt regi. Kommunerne få r således  et mere samlet ansvar for indsatsen over for men- nesker med hjerneskade, hvor indsatsen både rummer sundhedsfaglig optr æ- ning,  fysisk  og  kognitiv  optræning,  specialundervisning,  revalidering  og andre beskæftigelsesmæssige foranstaltninger. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 Samtidig  med  amternes  nedlæggelse  får  kommunerne   under  et  tilført  både nye  opgaver  og  de  ressourcer,  der  hidtil  har  været  anvendt  på  de  opgaver, som overføres. Det  samlede myndighedsansvar  vil  således betyde, at kommunerne får m  u- lighed for at tilrettelægge et samlet og sammenhængende forløb med inddra- gelse af alle relevante sektorer. Der kan dermed bygges videre på de erfari n- ger på hjerneskadeområdet, der   er indhøstet gennem  de  seneste år. D er  har især været stor opmærksomhed på , at der gennemføres en tidlig og sammen- hængende indsats, som afgørende for en vellykket fysisk og kognitiv genop- træning og revalidering af mennesker med erhvervet hjerneskade. Med   etableringen   af   den   nationale   videns-   og   rådgivningsorganisation, VISO,  får  både  borgere  og  kommuner  mulighed  for  rådgivning  i  de     mest specialiserede og komplicerede enkeltsager, ligesom VISO får til opgave at sikre og udvikle viden til brug for rådgivnin gen.   I VISO indgår bl.a. Videns Center for Hjerneskade . Med organiseringen af VISO som en netværksorganisation vil VISO inddra- ge den relevante ekspertise, herunder også ekspertise og viden, der nu findes i de amtslige hjerneskadesamråd i sine rådgivni  ngsfunktioner over for kom- munerne og over for borgere med følger efter en erhvervet hjerneskade. VISO’s faglige bestyrelse, som  vil  komme til at omfatte repræsentanter for brugerorganisationerne, vil som en hovedopgave skulle bidrage til at sikre, at VISO lever op til sine formål om, at  kunne tilbyde vidensopsamling og v i- densudvikling  på alle  relevante  områder til  brug  for at  sikre  grundlaget  for en kvalificeret rådgivning af bl.a. mennesker med  hjerneskade. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer