Folketingets Socialudvalg Dato: 29. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 14. april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  157 ad L 38 Spørgsmål nr.  157: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Københavns Amt, jf. L 38 – bilag 17.” Svar: I henvendelse fra Københavns Amt opstilles fire ændringsforslag: 1. Regionalt forsynings- og udviklingsansvar.Det skal fremgå af loven, at  regionen  har  et  forsynings-  og  udviklingsansvar.  Bestemmelsen om, at regionen kun har hjemmel til at drive tilbud, kommunerne har bestilt i de årlige rammeaftaler, skal ophæves. 2. Ny samarbejdsstruktur. Bestemmelserne om rammeaftalerne skal ju- steres,  således  at  regionsråd  og  kommunalbestyrelser  i  kontaktu  d- valget  en  gang  i  hver  valgperiode  beslutter  en  udviklingsplan,  der fastlægger udviklingen  af og opgavefordelingen på det samlede s o- cialområde i regionen. Kontaktudvalget skal tilstræbe enighed, men udviklingsplanen og opgavefordelingen fastlægges ved simpelt fler- tal mellem kontaktudvalgets medlemmer, dvs. mellem kommunerne. Med   udgangspunkt   i   udviklingsplanen   planlægger   regionen   og kommunerne   kapaciteten.   Udviklingsplanen   suppleres   af   1-årige rammeaftaler,  hvor  kommunalbestyrelse  og  regionsråd  på  baggrund af  en redegørelse  fra  kommunen  indgår  aftale  om  forventet  forbrug af pladser og andre ydelser, som fx specialrådgivning og delegering af  myndighedslignende  opgaver.  Rammeaftalerne  indgås  bilateralt mellem regionsråd og ko mmuner. 3. Planlagt  decentralisering.  Bestemmelserne  om,  at  kommunerne  til enhver  tid  kan  overtage  et  regionalt  tilbud,  skal  ændres,  såle des  at dette drøftes hvert fjerde år i forbindelse med kontaktudvalgets aft a- ler om opgavefordeling, og aftaler om overtagelse skal være i over- ensstemmelse med den aftalte opgavefordeling. En kommunal over- tagelse skal være skrevet ind i de 4-årige aftaler, som vedtages med Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jet, jhk J.nr. 601-31
2 simpelt flertal i kontaktudvalget. En forudsætning for en kommunal overtagelse vil desuden være, at borgere fra beliggenhedskommunen optager mindst 80 pct. af institutionens pladser. 4. Lige og frie konkurrencevilkår.   Alle leverandører på det specialis e- rede socialområde skal  have de samme vilkår for at udbyde tilbud på det specialiserede socialområde. Det indebærer, at loven skal ændres så: - Regionen får mulighed for at igangsætte initiativer og tilbud af egen drift - Der   etableres   en   gennemsigtig   og   retfærdig   takststruktur med  sammenlignelige  priser  for  sammenlignelige  ydelser. Regionen  kan  som  den  største  leverandør  af  specialiserede tilbud  pålægges  særlige  myndighedslignende  opgaver.  Der skal sikres en selvstændig og realistisk finansiering heraf, så regionens  priser  ikke  bliver  ukonkurrencedygtige.  Det  kan fx  ske  som  en  abonnementsordning  for  kommunerne,  hvor man  betaler  et  grundbidrag  hvert  år  for  specialrådgivning mv. - Der  tilvejebringes  særskilt  finansiering  af  regionens  forsy- nings-  og  udviklingsansvar  gennem  fx  et  fast  kommunalt udviklingsbidrag, der giver regionen et økonomisk grundlag for at udøve den overordnede koordinering og udvikling på området. - Regionen  skal  eje  sine  tilbud.  Ved  kommunal  overtagelse ifm.  de  4-årige  udviklingsplaner  skal  kommunen  betale  for overtagelsen – bygninger, inventar, udstyr mv. Ad ændringsforslag nr. 1: Regionalt forsynings- og udviklingsansvar Forslaget  indebærer,  at  regionerne  får  et  myndighedsansvar  på  det  sociale område.  Hermed   går   forslaget  imod  hele  formålet  med  kommunalreformen på  det   sociale  område,  nemlig  at  samle  hele   myndigheds-,  forsynings-  og finansieringsansvaret  i  kommunerne.  Herunder  hører  også  ansvaret  for,  at der  løbende  udvikles  tilbud,  som  modsvarer  borgernes  behov.  Regionerne kommer  til  at  agere  på  markedsvilkår,  og  vil  li  gesom  andre  leverandører være interesserede i at kunne tilbyde pladser, som kvalitativt kan leve op til efterspørgslen.  Jeg  kan  derfor  ikke  gå  ind  for  et  ændringsforslag  som  det foreslå ede. Ad ændringsforslag nr. 2: Regionalt forsynings- og udviklingsansvar Det fremgår af lovforslaget, at der årligt skal indgås en rammeaftale mellem regionen og kommunerne i regionen. Rammeaftalen skal bl.a. indeholde det samlede antal pladser og tilbud, regionsrådet det kommende år stiller til r  å- dighed  for  kommunerne  i  regionen  fordelt  på  målgrupper    samt  aftaler  om hvilken specialrådgivning regionsrådet   – med udgangspunkt i den indholds- mæssige  opgavevaretagelse  i  de  regionale  tilbud  -  stiller  til  rådighed  for
3 kommunalbestyrelserne.  Rammeaftalen  skal  suppleres  med  overslag  over behov for regionale tilbud til brug for det kommunale forsyningsansvar i de følgende tre budgetoverslagsår. Rammeaftalen  indgås  mellem  regionsrådet  og  alle  kommunalbestyrelser  i regionen. Det  er  min  opfattelse,  at  der  hermed  er  skabt  et  langt  mere  fleksibelt  og fremadrettet system,  end  det  man  vil  opnå  med  amtets  ændringsforslag   om en  ny  samarbejdsstruktur,  hvorefter  man  kun  én  gang  i  hver  valgperiode fastlægger en 4-årig  udviklingsplan, som suppleres med årlige rammeaftaler, som  indgås  bilateralt  me llem  regionsråd  og  kommuner .  Det  er  vigtigt,  at planlægning og udmøntning ikke skilles ad. Jeg kan derfor ikke gå ind for et ændringsforslag som det foreslåede. Ad ændringsforslag nr. 3: Planlagt decentralisering Ordningen i lovforslagets kapitel  33 om en  beliggenhedskommunes overta- gelse af regionale tilbud bygger på, at det er et sigte med kommunalreformen på det sociale område, at der skal ske en fortsat glidende decentralisering til kommuner. Der ligger således en forudsætning om, at den pågældende ko  m- mune  er  forpligtet  til  at  overtage  sådanne  tilbud,  når  kommunen  er  klar  til det. Dette ligger i naturlig forlængelse af kommunalreformens mål om, at de sociale opgaver i højere grad skal løses i nærmiljøet og i tæt samspil med de almindelige tilbud. Med henblik på at sikre, at kommunerne rent faktisk også overtager region  a- le tilbud – og at kommunalreformens tanker om decentralisering realiseres – indeholder  §  186  en  bestemmelse  om,  at  regionsrådet  på  en  beliggenhed  s- kommunes anmodning skal udarbejde et udkast til aftale mellem regionsrå- det og kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen om overtagelse af det regionale tilbud, ligesom  §  187  indeholder en bestemmelse om, at kontakt- udvalget mindst én gang i hver valgperiode skal drøfte, om der i regionen er tilbud, der kan overgå til en beliggenhedsko mmunes ansvar. Derudover fremgår det af bemærkningerne til § 6, at kommunal overtagelse af regionale tilbud skal indgå som et element i de årlige rammeaftaler. Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at fastsætte som betingelse for en belig- genhedskommunes overtagelse af et regionalt tilbud, at borgere fra kommu- nen skal optage mindst 80 % af tilbuddets pladser. Allerede i dag køber og sælger kommuner løbende pladser til hinanden, og det vil ikke ændre sig i den nye struktur. Det ser jeg kun som en fordel, for det er vigtigt, at der er en bred vifte af tilbud, således at den enkelte kommune og bo rger har størst mulig sikkerhed for at få det helt ri gtige tilbud.
4 Et ændringsforslag som det foreslåede vil modvirke sigtet  med kommunalre- formen, og jeg kan derfor ikke gå ind for et sådant forslag. Ad ændringsforslag nr. 4: Lige og frie konkurrencevilkår Forslaget om, at regionerne skal have mulighed for at igangsætte initiativer og tilbud af egen drift indebærer, at regionerne får et myndighedsansvar på det sociale område. Hermed går  forslaget imod hele formålet med komm   u- nalreformen på det sociale område, nemlig at samle hele   myndigheds-, for- synings-  og  finansieringsansvaret  i  kommunerne.  Herunder  hører  også  a n- svaret for, at der løbende udvikles  tilbud, som  modsvarer borgernes behov. Regionerne kommer til at agere på markedsvilkår, og vil ligesom andre lev  e- randører  være  interesserede  i  at  kunne  tilbyde  pladser,  som  kvalitativt  kan leve op til efterspørgslen. Jeg er enig i, at der skal etableres en gennemsigtig og retfærdig takststruktur med sammenlignelige priser for sammenlignelige ydelser. Det sikrer lovfors- laget gennem bestemmelsen i § 14 om, at der skal oprettes en landsdækken- de tilbudsportal over samtlige kommunale og regionale tilbud samt alle god- kendte  private  tilbud  på  det  sociale  område.    Tilbudsportalen  skal  skabe sammenlignelighed mellem tilbud og udgifter til tilbuddene. Der vil desuden i næste samling blive fremsat et forslag om ændring af de mellemkommuna- le refusionsregler, som sikrer målsætningen om, at der skal betales den ree lle pris, så der bliver lige konkurrencevilkår. I forbindelse med den  årlige  rammeaftale fastlægges omfanget af og prisen for  regionens  ydelse  af  specialrådgivning  til  kommunerne.  Det  er  op   til kom munerne og regionen, om de vil aftale en takst for hver ydelse kommu- nerne benytter sig af, eller om de vil aftale en generel trækningsret, fx sål e- des  at  borgerne  kan  henvende  sig  direkte til  regionale  tilbud  og  få specia l- rådgi vning. Det er som nævnt kommunalbestyrelsens ansvar, at der udvikles tilbud, der modsvarer borgerens behov. Regionerne får et ansvar for en løbende faglig udvikling af indholdet i de regionalt drevne tilbud svarende til udviklingen i behovene.  Det  gælder  såvel  i  forhold  til  ud vikling  i  behovene  hos  allerede optagne  borgere  som  i  forhold  til  evt.  helt  nye  typer  af  behov,  der  fordrer udvikling af nye tilbud. Det svarer til det udviklingsansvar, som også private leverandører kan pålægges gennem kontrakter med dem . Udgiften hertil skal indregnes i taksterne, og ikke gennem en særskilt finansiering til regionerne, som dermed ville favorisere disse i forhold til private leverandører. Det sidste element i ændringsforslag nr. 4 fra Københavns Amt er, at regio- nen skal eje sine tilbud, og at en beliggenhedskommune skal betale for over- tagelsen.  Det  fremgår  af  Indenrigs -  og  Sundhedsministeriets  udkast  til  for- slag  til  lov  om  visse  proceduremæssige  spørgsmål  i  forbindelse  med  ko m-
5 munalreformen, at for de tilbud, der overføres i medfør af denne lov – på det sociale område døgntilbud for børn og unge med sociale eller adfærdsmæ s- sige problemer – overtager kommunalbestyrelsen aktiver og passiver, rettig- heder og pligter samt ansatte knyttet til tilbuddet. Jeg finder ikke, at der bør gælde  andre  regler  for  de  regionale  tilbud,  som  overtages  efter  1.  januar 2007. Derfor fremgår det også af lovforslaget, at de amtskommunale tilbud, regionerne overtager, overtages på det vilkår, at de senere kan overtages af beliggenhedskommunerne. Samlet  finder  jeg,  at  et  ændringsforslag  som  det  foreslåede  vil  modvirke sigtet med kommunalreformen. Jeg kan derfor ikke gå ind for et sådant fo  r- slag. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer