Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  12.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 152 ad L 38. Spørgsmål nr.  152: ”Er  det  ministerens  forventning,  at  kommunernes  egne  udgifter  til  hjælpe- ordninger,  jf.  lovforslagets  §  96,  vil  blive  påvirket  af  den  ændrede  lovgi v- ning  med  den  ændrede  finansiering,  og  vil  kommunerne  fuldt  ud  modtage kompensation  herfor  gennem  de  øgede  indtægter,  der  følger  af  kommuner- nes overtagelse af en række amtslige forpligtigelser?” Svar: Med   kommunalreformen   overtager   kommunerne   myndighedsansvaret   og ansvaret for finansieringen af de enkelte ydelser, herunder finansieringen af hjælperordningen  efter  lovforslagets  §  96.  Samtidig  ophæves  grundtakstfi- nansieringen. Når udgifterne til støtte til en person under 67 år overstige  r 0,8 mill. kr. vil staten bidrage til finansieringen af ydelsen, jf. lovforslagets § 176. Som led i kommunalreformen overflyttes en lang række opgaver fra amterne til de ny kommuner. Ændringerne i opgavefordelingen vil blive gennemført ud fra princippet om, at reformen  er  udgiftsneutral  og  pengene følger  med  opgaven.  De  myndig- heder, der får ansvaret for nye opgaver kompenseres herfor af de myndigh e- der, der afgiver opgaverne jf. de almindelige principper i Vejledning om Det Udvidede  Totalbalanceprincip  (DUT).  Kommunerne  vil  således  u nder  et blive kompenseret for de udgifter, som amterne hidtil har haft som følge af grundtakstfinansieringen,  og  som  kommunerne  fremover  skal  finansieres fuldt ud. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 Kommunerne under ét får således rådighed over de midler, både kommun ale midler og amtslige midler, der under den gældende finansieringsordning har været brugt til hjælperordningen. Hertil  kommer  den  statslige  medfinansiering  efter  lovforslagets  §  176,  til hjælperordninger, der overstiger 0,8 mill. kr. årligt for en person under 67 år. Da betingelserne for at opnå en hjælperordning ikke ændres , er det min for- ventning, at kommunalreformen ikke i sig selv betyder ændringer i det sam- lede udgiftstræk til dette formål. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer