Folketingets Socialudvalg Dato: 15. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  7.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 9 ad L 37 _____________________________________________________________ Spørgsmål nr.  9: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  31.  marts  2005  fra  Mis- brugspolitik.” Svar: I  henvendelsen  foreslås  en  ændring  af  bestemmelsen  i  servicelovens  §  85 , stk.  2,  således  at  det  præciseres,  at  amtskommunens  forpligtelse   efter  §  85 omfatter  sociale  –  og  ikke  medicinske  -  behandlingstilbud  for  stofmisbrug, og at tilbuddet også omfa tter døgnbehandling. Efter  de  gældende  regler  er  det  amterne  og  Københavns  og  Frederiksberg kommuner, der varetager den samlede behandling af stofmisbrugere, det vil sige såvel den sociale som den medicinske behan dling. Lovgrundlaget  for  social  behandling  for  stofmisbrug  er  lov  om  social  ser- vice, jf. §§ 85 (behandlingsindsatsen) og § 93, stk. 1, nr. 2 og stk. 2, 2. pkt. (botilbud eller døgnophold i forbindelse med behandling). De retlige rammer for den medicinske behandling er lov om sygehusvæsenet og lov om udøvelse af lægegerning. Det  følger  af  Socialministeriets  vejledning  om  den  sociale  indsats  for  de mest udsatte voksne, at tilbud om social behandling for stofmisbrug bør om- fatte  døgntilbud,  dagtilbud  og  ambulante  tilbud,  helst  med  differentierede målsætnin ger, ambitions- og kravniveau, som fx kan være familiepleje, tera- peutisk samfund, Minnesota-modellen, pædagogiske aktivitets- og produkti- onsorienterede kollektiver. Det  er  amtskommunen,  der  visiterer  til  social  behandling  for  stofmisbrug. Amtets  visitationsprocedure,  overholdelse  af  behandlingsgarantien,  mulig- heden  for  frit  valg  m.m.  er  beskrevet  i  den  kvalitetsstandard  for  stofmis- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] LEH/ J.nr. 648-570
2 brugsbehandling, som alle amtsråd  er forpligtet til at udarbejde og udmelde inden udgangen af 2004. Det  følger  således  af  loven  og  af  den  gæl dende  vejledning  på  området,  at behandlingsgarantien i servicelovens § 85,  stk. 2, udelukkende omfatter den sociale behandling for stofmisbrug, og at amtskommunernes visitationskom- petence også omfatter tilbud om døgnbehandling. Efter loven tillægges stofmisbrugere, der er visiteret til behandling, en ret til at  vælge  mellem  offentlige  behandlingstilbud  og  private  behandlingstilbud, der er godkendt efter servicelovens § 94 a. Det konkrete valg skal være af tilsvarende karakter som det, amtskommunen har  visiteret  til.  Der  vil  derfor  ikke  være  frit  valg  mellem  døgn-  og  dagbe- handling,  og  det  vil  heller  ikke  nødvendigvis  være  alle  godkendte  behand- lingssteder, som er relevante for det planlagte behandlingsforløb. Eva Kjer Hansen /Peter Juul