Folketingets Boligudvalg Dato: 6. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets Boligudvalgs  brev  af  29.  marts  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 7 (L 35). Spørgsmål nr.  7: ”Ministeren bedes redegøre for, hvilken klageinstans der tænkes etableret ift. reglerne og afgørelser fra afdelingen, subsidiært boligorganisationen.” Svar: Da  der  tales  om  ”afgørelser  fra  afdelingen”,  må  spørgsmålet  vedrøre  den foreslåede nye bestemmelse i almenboligloven,  hvorefter afdelingsmødet får mulighed for at bestemme,  at der kan gennemføres bestemte forbedringer i de lejligheder, hvor lejeren måtte ønske  det. Beslutningerne  skal  træffes  efter  de  almindelige  regler  –  det  vil  sige  på samme  måde  som  andre  afdelingsmødebeslutninger ,  f.eks.  beslutninger  om at modernisere alle afdelingens lejligheder. Da det er boligorganisationen,  som  har det overordnede ansvar for afdelin- gernes  drift,  er  det  foreslået,  at  organisationen  skal  godkende  afdelingsm ø- dets  beslutninger.  Er  der  uenighed  mellem  boligorganisationen  og  afde- lingsmødet, er det – ligesom ved uenighed om budgettet – kommunalbesty- relsen, der træffer den endelige administrative afgørelse. I øvrigt er der mulighed for – efter de allerede gældende regler - at indbringe tvister  om  lovligheden  af beslutninger  truffet af  de  beboerdemokratiske  or- ganer for beboerklagenævnet. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EBN/ J.nr. B-5212-49
2 Der er således ikke behov for at  etablere en ny klageinstans. Eva Kjer Hansen /Eva Berthram