Spørgsmål nr. 11: ”Hvorledes har ministeren tænkt sig, at barnets retsstilling sikres i sager om forældr emyndighed set i relation til høringssvaret fra Børnerådet vedr. lovforslagets § 30 a, stk. 2?” Svar: Ifølge lovforslagets § 30 a, stk. 2, kan hver a f forældrene anmode om, at også spørgsmål om samvær eller anden kontakt end samvær afgøres under retssagen, når en forældr emyndighedssag efter § 9, stk. 2, eller § 12 i lov om forældremyndighed og samvær, in dbringes for retten. I sit høringssvar foreslår   Børnerådet bl.a., at det i § 30 a, stk. 2, tilføjes, at domstolen i særlige tilfælde kan inddrage samværet i afgørelsen uden anmodning fra forældrene. R å det anfører, at dette kan være nødvendigt, hvis forældrene ønsker at fastsætte for barnet meningsløse s amvær  svilkår, med overdreven rejseaktivitet for barnet eller lignende. I dag træffer myndighederne (statsamterne) alene afgørelser om fastsættelse eller ændring af samvær efter anmodning fra forældrene eller en af dem. Forældre kan således indgå a ftaler om samvær uden indblanding fra nogen myndighed. Baggrunden herfor er navnlig, at forældre som u  dgangspunkt er de nærmeste til at vide, hvad der er bedst for deres børn. Forældrene forudsættes også selv at tale med deres børn om tilrettelæggelsen af samværet i takt med, at børnene bliver ældre. Hvis en sagsbehandler eller en børnesagkyndig rådgiver under behandlingen af en sag i statsamtet i dag bliver opmærksom på, at forældrene er ved at indgå en samvær saftale, der er til skade for barnet, har den pågælden   de i medfør af servicelovens §§ 35 og 36 pligt til at foretage indberetning til kommunen herom. Den pågældende sagsbehandler eller børnesagkyndige rådgiver vil dog forinden indberetning foretages    – gøre forældrene opmærksomme på, at en aftale af den omha ndlede karakter vil være til skade for deres barn. Fastholder forældrene imidlertid aftalen, vil der ske indberetning. Er foræ ldrene ved at indgå en sådan aftale under konfliktmægling, vil konfliktmægleren kunne trække sig ud af sagen. Mæglerne har i øvrig t også pligt til at foretage indberetning til kommunen i medfør af de nævnte regler i serviceloven. Det er derfor min opfattelse, at barnets retsstilling også efter den foreslåede n  yordning må anses for sikret ved de foreslåede regler sammenholdt med serv icelovens regler om indberetningspligt.