Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 af 30. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg   (L 20). Spørgsmål nr. 3: Det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget, at ændringsforslaget skønnes at medføre en mindreudgift for staten på ca. 4,3 mio. kr. til dagpenge i 2005, ministeren bedes redegøre for hvorledes denne besparelse fremkommer. Svar:   I lovforslaget var det foreslået , at loven skulle træde i kraft den 1. juli 2005. Forslaget om en forlængelse af mindstekarantæne ved svig fra 37 timer til 74 timer blev her vurderet at medføre en offentlig mindreudgift til dagpenge på ca. 25 mio. kr. årligt  – i 2005 ca. 13 mio. kr. I ændringsforslaget foreslås det, at loven træder i kraft den 9. maj 2005. Datoen for ikrafttræden er således foreslået rykket ca. 2 måneder frem. Ved en fremrykket ikrafttræden på ca. 2 måneder vil   det offentlige få en mindreudgift til dagpenge, fordi forlængelse af mindstekarentænen for svig træder i kraft ca. 2 måneder tidligere end efter det oprindeli ge lovforslag. Beregningen er foretaget på baggrund af den beregnede mindreudgift  på ca. 13 mio. kr. for 2005 i det oprindelige lovforslag svarende til 6 måneders virkning. Når der ved  ændringsforslaget sker en fremrykning på ca. 2 måneder  , vil lov- forslaget have virkning i 8 måneder i  2005 . Den offentlige mindreudgift for staten til dagpenge i 2005 som følge af ændringsforslaget vil derfor kunne beregnes til: 13 mio. kr. * 2/6 = 4,3 mio. kr. April 2005 Vores sag 301-0008/04-21-0018