Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 3 af
30. marts 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg
(L 20).
Spørgsmål nr. 3:
Det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget, at ændringsforslaget
skønnes at medføre en mindreudgift for staten på ca. 4,3 mio. kr. til
dagpenge i 2005, ministeren bedes redegøre for hvorledes denne besparelse
fremkommer.
Svar:
I lovforslaget var det foreslået , at loven skulle træde i kraft den 1. juli 2005.
Forslaget om en forlængelse af mindstekarantæne ved svig fra 37 timer til 74
timer blev her vurderet at medføre en offentlig mindreudgift til dagpenge på
ca. 25 mio. kr. årligt i 2005 ca. 13 mio. kr.
I ændringsforslaget foreslås det, at loven træder i kraft den 9. maj 2005.
Datoen for ikrafttræden er således foreslået rykket ca. 2 måneder frem.
Ved en fremrykket ikrafttræden på ca. 2 måneder vil det offentlige få en
mindreudgift til dagpenge, fordi forlængelse af mindstekarentænen for svig
træder i kraft ca. 2 måneder tidligere end efter det oprindeli ge lovforslag.
Beregningen er foretaget på baggrund af den beregnede mindreudgift på ca.
13 mio. kr. for 2005 i det oprindelige lovforslag svarende til 6 måneders
virkning.
Når der ved ændringsforslaget sker en fremrykning på ca. 2 måneder , vil lov-
forslaget have virkning i 8 måneder i 2005
. Den
offentlige mindreudgift for
staten til dagpenge i 2005 som følge af ændringsforslaget vil derfor kunne
beregnes til: 13 mio. kr. * 2/6 = 4,3 mio. kr.
April 2005
Vores sag
301-0008/04-21-0018