C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ163261.DOC
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 26 af
15. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 19
spørgsmål 26).
Spørgsmål nr.26:
Af ministerens svar på L 19 spørgsmål 10 fremgår det, at der ikke er nog en
trafiksikkerheds- eller arbejdsmiljømæssige grunde til at undtage en række
nævnte grupper fra loven. Vil ministeren fastholde, at disse grupper ikke skal
omfattes af loven? Hvis det er tilfældet, anmodes ministeren om at yde tek-
nisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag.
Svar:
For så vidt angår at inddrage selvstændige under lovforslaget kan jeg henvise
mig til mine svar på L 19 spørgsmål 4, 23 og 24 , hvor jeg mener allerede at
have besvaret denne del af spørgsmålet .
Med hensyn til at udvide lovens anvendelsesområde ti lomfatte
andre mo-
bilelønmodtagere
, fx i taxa- og bybustrafik, mener jeg umiddelbart, at det
vil være en dårlig idé.
Anvendelsesområdet for direktiv 2002/15/EF, der ligger til grund for L 19,
er afgrænset med udgangspunkt i de transporter, som køre- og hviletidsfor-
ordningen regulerer, og at inddrage lønmodtagergrupper, der er omfattet af et
andet direktiv og som ikke er i berøring med forordningen, under L 19 vil
være et brud med regelsættenes indbyrdes systematik og meget svært at gen-
nemføre i praksis. Jeg vil i den forbindelse henvise til diagrammet med tilhø-
rende forklaring, der indgik i mit svar på L 19 - spørgsmål 11 , hvoraf det
fremgår, at der er vandtætte skotter mellem anvendelsesområdet for direktiv
2002/15 og anvendelsesområdet for direktiv 20 03/88.
Udover at det vil være meget kompliceret og meget lidt operationelt, hvis
andre lønmodtagergrupper skal omfattes af L 19, vil en udvidelse af anven-
delsesområdet være et brud med princippet om minimumsimplementering,
som netop tilsigter, at loven ikke skal gå videre end
det underliggende
direk-
tiv.
Jeg ser mig på den baggrund ikke i stand til at give et forsvarligt bud på et
ændringsforslag som skitseret.
April 2005
Vores sag
6309-0002