C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ163261.DOC Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 26   af 15. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 19 – spørgsmål 26). Spørgsmål nr.26: Af ministerens svar på L 19  – spørgsmål 10 fremgår det, at der ikke er nog  en trafiksikkerheds- eller arbejdsmiljømæssige grunde til at undtage en række nævnte grupper fra loven. Vil ministeren fastholde, at disse grupper ikke skal omfattes af loven? Hvis det er tilfældet, anmodes ministeren om at yde tek- nisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag. Svar:   For så vidt angår at inddrage selvstændige under lovforslaget kan jeg henvise mig til mine svar på L 19  – spørgsmål 4, 23 og 24 , hvor jeg mener allerede at have besvaret denne del af spørgsmålet . Med hensyn til at udvide lovens anvendelsesområde ti lomfatte andre mo- bilelønmodtagere , fx i taxa- og bybustrafik, mener jeg umiddelbart, at det vil være en dårlig idé. Anvendelsesområdet for direktiv 2002/15/EF, der ligger til grund for L 19, er afgrænset med udgangspunkt i de transporter, som køre- og hviletidsfor- ordningen regulerer, og at inddrage lønmodtagergrupper, der er omfattet af et andet direktiv og som ikke er i berøring med forordningen, under L 19 vil være et brud med regelsættenes indbyrdes systematik og meget svært at gen- nemføre i praksis. Jeg vil i den forbindelse henvise til diagrammet med tilhø- rende forklaring, der indgik i mit svar på  L 19 - spørgsmål 11 , hvoraf det fremgår, at der er vandtætte skotter mellem anvendelsesområdet for direktiv 2002/15 og anvendelsesområdet for direktiv 20 03/88. Udover at det vil være meget kompliceret og meget lidt operationelt, hvis andre lønmodtagergrupper skal omfattes af L 19, vil en udvidelse af anven- delsesområdet  være et brud med princippet om minimumsimplementering, som netop tilsigter, at loven ikke skal gå videre end det underliggende direk- tiv. Jeg ser mig på den baggrund  ikke i stand til at give et forsvarligt bud på et ændringsforslag som skitseret. April  2005 Vores sag 6309-0002