ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 6. juni 2005 Besvarelse af spørgsmål   6 (L 173) stillet af Boligudvalget den 2. juni 2005. Spørgsmål   6: Vil ministeren  yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til     lovforslaget     således,      at     maksimalpriser     bliver     gældende     for andelsboligforeninger,  også  når  der  sker  et  samlet  salg  af  andelene  i andelsboligforeningerne,  og  således  at  der  fremover  kun  reguleres  efter forbrugerprisindekset, samt forbedringer? Svar: Jeg forstår spørgsmålet så    ledes, at der ønskes udarbejdet et ændringsfo   r- slag,  som  fastsætter  en  maksimalpris  ved  salg  af    hele  andelsboligfor- eningsejendommen, og at denne maksimalpris fremover kun reguleres ef- ter forbrugerprisindekset samt forbedringer. Andelsboliglovens  regler  om  maksimalpriser  medfører,  at  prisen  ved overdragelse  af  andele  i  andelsboligforeninger  ikke  må  overstige,  hvad værdien  af  andelen  i  foreningens  formue,  forbedringer  i  lejligheden  og dens vedligeholdelsesstandard med rimelighed kan betinge. Andelsboliglovens  prisfastsættelsesregler  finder  ikke  anvendelse,  når  en andelsboligforening beslutter sig for at sælge hele andelsboligforeningsejendommen (likvidation). Det vil sige, at ejendommen frit kan sælges til den pris, investor er villig til at give. En  bestemmelse  med  det  i  spørgsmålet  foreslåede     indhold  vil  have  den konsekvens,  at de  nuværende  andelshavere  ikke    kan  sælge  ejendommen til den eventuelt højere pris, en investor kan være villig til at b   etale. Spørgsmålet  om  indførelse  af  en  bestemmelse  om,  at  maks   imalpriserne gælder ved et samlet salg af hele andelsboligforeningens ejendom, har   på grund  af  bestemmelsens  indgribende  karakter været  forelagt  for  Justit  s- ministeriet,  som  har  meddelt,  at  en  sådan  bestemmelse  rejser  alvo rlig tvivl  i  forhold  til  grundlovens  §  73  om  beskyttelse  af  ejendomsretten. Det  i  dette  spørgsmål  omtalte    ændrings  forslag  har  samme  karakter.  Jeg vil derfor ikke kunne støtte et sådant eve  ntuelt ændringsforslag  . ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 Et ændringsforslag kunne se så   ledes ud: 1) Efter nr. 3 indsættes som nyt numm  er: ”01.  Efter § 6 b indsættes: ” § 6 c. Ved overdragelsen af en ejendom, der tilhører en privat andelsb o- ligforening, må prisen ikke overstige, hvad værdien af ejendommen den 1.  september  2005  kan ansættes til    efter § 5, stk. 2. Hertil kan tillægges værdien    af,  hvad  forbedringer  udført  på  ejendommen  efter  anskaffelsen eller vurderingen, jf. § 5, stk. 3, samt værdien af forbedringer og inventar, der er særligt ti  lpasset eller installeret i lejligheden, jf. § 5, stk. 11 og 12, kan ansættes til.    Prisen i 1. pkt. reguleres herefter årligt pr. 1. januar, fø  r- ste gang i 2006, efter udviklingen i Danmarks Statistiks samlede forbru- gerprisindeks i en 12-måneders periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedr ø ”” [Fastsættelse af maksimum for   den pris en andelsboligforening kan sælge ejendommen til] 2) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer: ” 02. I § 11 a indsættes efter ”6 b”: ”, 6 c”.” [Fastsættelse af maksimum for den pris et boligaktieselskab mv. kan sæ l- ge ejendommen til] 3) Nr. 7 affattes således: ”7.  I § 15 indsættes efter stk. 7 som nye stykker: ” Stk. 8. Den, der overdrager en ejendom til en andelsboligforening, et bo- ligaktieselskab eller et boliganpartsselskab i strid med reglerne i § 2, stk. 2, jf. § 9, stk. 1, straffes med bøde eller  fængsel indtil 4 måneder. Tilsv   a- rende gælder den, der som tegningsberettiget foretager en sådan handling på vegne af en juridisk person. Stk. 9. Den, der overdrager en ejendom i strid med reglerne i § 6 c, jf. § 11 a, straffes med bøde eller fængsel indti   l 4 måneder. Tilsvarende gæ   l- der den, der som tegningsberettiget foretager en sådan handling på vegne af en juridisk person.” Stk. 8 bliver herefter stk. 10.” [Straf for tilsidesættelse af reglerne om maksimalpris ved salg af foreni  n- gens ejendom] 4) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer: ” 03. I § 16, stk. 3, indsættes efter ”§§ 5”: ”, 6 c”.” [Købers adgang til at forlange en ulovlig merpris for ejendommen tilb a- gebetalt] Bemærkninger Til nr. 1 Formålet med lovforslaget er at mindske muligheden for, at ande lsbolig- foreninger  i  spekulationsøjemed  opløser  deres  andelsboligforening  og
3/3 sælger  deres  ejendom  til  en  ny  andelsboligforening.  Med  lovforslaget undgås  det,  at  de  enkelte  andelshavere  ved  salg  af  hele  andelsboligfo r- eningens ejendom til en ny andelsboligforening opnår en økonomisk g  e- vinst  ved  salget,  der  er  større  end  den  gevinst,  de  ville  have  opnået  ved salg af de enkelte andele efter andelsboliglovens maksimalprisregler. Med den nuværende formulering af lovforslaget vil der fortsat være m u- lighed  for  at  sælge  ejendommen  til  en  køber,  som  driver  ejendommen som privat u dlejningsejendom. For  også  at  begrænse  antallet  af  andelsboligforeninger,  der  sælger  eje n- dommen  til  en  køber,  som  driver  ejendommen  som  udlejningsejendom, foreslås  det,  at  der  indsættes  en  n   y  bestemmelse  i  loven,  hvorefter  der fastsættes  et  maksimum  for  den  pris  en  andelsboligfo  rening  kan  sælge ejendommen til. Det  foreslås,  at  prisen  på  en  andelsboligejendom  fastfryses  til  den  pris, som ejendommen maksimalt vil kunne overdrages til efter andelsboliglo- vens § 5, stk. 2. Der vil hertil kunne tillægges værdien af forbedringer u d- ført på ejendommen, jf. andelsboliglovens § 5, stk. 3, og værdien af fo r- bedringer  og  inventar,  der  er  tilpasset  eller  installeret  i  lejlighederne,  jf. andelsboliglovens § 5, stk. 11 og 12. Begrundelsen  for  at  fastsætte  datoen  til  den  1.  september  2005  er,  at  de ejendomme, der ikke i dag har fået  foretaget en valuarvurdering, vil kun- ne nå det te inden den pågældende dato. Prisen  på  ejendommen  efter   andelsboliglovens  §  5,  stk.  2,  kan  efterfø l- gende alene reguleres efter Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Det- te sker årligt pr. 1. j anuar, første gang i 2006. Til nr. 2 Det  foreslås,  at  den  i  ændringsforslagets  §  6  c  foreslåede  bestemmelse, hvorefter  der  sættes  et  maksimum    for  den  pris,  som  en  andelsboligfor- ening højst kan sælge ejendommen til, tillige skal gælde ved overdragelse af en ejendom, der ejes af et boligaktieselskab eller boliganpartsselskab. Til nr. 3 Det  foreslås,  at  overdragelser  i  strid  med  den  foreslåede    bestemmelse, hvorefter der sættes et maksimum for den pris, en andelsboligforening må sælge  ejendommen  til,  jf.  ændringslovforslagets  §  6  c,  kan  straffes  med bøde eller fængsel in   dtil 4 måneder. Den   foreslåede   straffebestemmelse   svarer   til   den   straffebest emmelse, som er foreslået i forhold til overdragelse af en ejendom i strid med re g- lerne i lovforslagets § 1, nr. 1 (andelsboliglovens § 2, stk. 2), som inde-
4/3 holder  et  forbud  mod,  at  en  andelsboligforening  erhverver  en  ejendom, der ejes af en andelsboligforening m.v. Efter denne bestemmelse vil den sælger, som overdrager ejendommen, kunne stra  ffes efter bestemmelsen, og ikke den køber, der måtte erhverve ejendommen i strid med re  glerne.     Til nr. 4 Det foreslås,  at hvis der  sker en overdragelse i strid me d den foreslå ede § 6 c, så kan køberen kræve prisen nedsat og en eventuel overpris tilb a- gebetalt. Bestemmelsen svarer til den gældende bestemmelse i andelsboligl  ovens § 16,  stk.  3,  hvorefter  en  køber  af  en  andel  i  en  andelsboligforening,  som har betalt for meget for andelen, kan kræve prisen nedsat og en eventuel erlagt overpris tilbagebetalt. Bestemmelsen har til formål at medvirke til at sikre overholdelsen af den foreslåede § 6 c. Den risiko, der med den foreslåede bestemmelse vil b  e- stå for andelsb oligforeningen for, at de kan komme til at skulle tilbagebe- tale  en  del  af  salgssummen  for  ejendommen  til  køberen,  vil  formentlig afholde  mange  andelsboligforeninger  fra  at  sælge  eje  ndommen  til  en ulovlig overpris.