Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31. maj 2005
600
-2
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2
vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer .
Spørgsmål 2:
"Kan ministeren uddybe de økonomiske konsekvenser i forbindelse med
finansieringen af en forundersøgelse af en mulig Femern Bælt forbindelse,
herunder oplyse hvor stort et beløb der regnes med, skal betales af biliste r-
ne?"
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, forventes de samlede
udgifter til forundersøgelser frem til det tidspunkt, hvor der sker udbud af
selve anlægsarbejderne, at udgøre i størrelsesordenen 400
Heri indgår bl.a. udgifter til geotekniske un dersøgelser. Heraf forventes
halvdelen betalt af EU-støtte, mens resten deles ligeligt mellem Danmark
og Tyskland. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
De hidtidige forundersøgelser har været finansieret i regi af transportmin i-
sterierne i Danmark og Tyskland med halvdelen af udgifterne til hver. Den
danske andel af udgifterne foreslås nu afholdt af et nyt datterselskab under
Sund og Bælt Holding A/S. Dette ændrer imidlertid ikke på det planlagte
sigte og indhold af undersøgelserne i denne fase.
Det er forventningen, at en dansk-tysk regeringsaftale om etablering af en
fast forbindelse over Femern Bælt vil indeholde oprettelse af et fælles
dansk-tysk projektselskab, der i løbet af nogle år vil skulle forestå og fina n-
siere de resterende forundersøgelser samt a nlægsarbejderne. Tidshor isonten
er i sagens natur behæftet med en vis usikke rhed.
Frem til tidspunktet for oprettelsen af et projektselskab vil udgifterne til
forundersøgelser, hvis lovforslaget vedtages, blive afholdt af det foresl å ede
nye datterselskab under Sund og Bælt Holding A/S. Udgifterne i den per i-
ode, hvor det nye selskab skal finansiere forundersøgelserne (skønsmæssigt