Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31. maj 2005
600
-2
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 12
vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplare r.
Spørgsmål 12:
"Kan ministeren bekræfte, at der er en risiko for, at der opstår habilitet s-
problemer for Sund og Bælt i forhold til en eventuel senere byggeherre -
rolle, hvis selskabet kaster sig ud i forundersøgelser, før der er politiske
aftaler om processen?"
Svar:
Transport- og Energiministeriet har siden 2001 modtaget kompetent og
uvildig rådgivning af Sund & Bælt i relation til forundersøgelserne af en
fast forbindelse over Femern Bælt. Udgifterne hertil er betalt af EU -støtte
samt af Transport- og Energiministeriet på basis af særskilte finanslovsb e-
villinger i årene 2001 -2004.
Selskabet har bistået med rådgivning på omr å der, hvor der besiddes en
unik viden på grundlag af den ekspertise, der er opbygget gennem etabl e-
ringen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. Der har i denne
periode ikke været grundlag for at stille spørg smålstegn ved hverken Sund
og Bælts kompetence eller uvildighed.
Med etableringen af et nyt datterselskab under Sund og Bælt Holding A/S,
der skal varetage forundersøgel serne vedr. Femern Bælt -projektet ændres
der ikke på dette. Etableringen af datterselskabet indebærer, at dette se l-
skab for egen regning efter aftale med Transport- og Energiministeriet skal
gennemføre de nødvendige foru ndersøgelser.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen