Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31. maj 2005 600 -2 Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 12 vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplare  r. Spørgsmål 12: "Kan ministeren bekræfte, at der er en risiko for, at der opstår habilitet   s- problemer for Sund og Bælt i forhold til en eventuel senere byggeherre  - rolle, hvis selskabet kaster sig ud i forundersøgelser, før der er politiske aftaler om processen?" Svar: Transport- og Energiministeriet har siden 2001 modtaget kompetent og uvildig rådgivning af Sund & Bælt i relation til forundersøgelserne af en fast forbindelse over Femern Bælt. Udgifterne hertil er betalt af EU  -støtte samt af Transport- og Energiministeriet på basis af særskilte finanslovsb   e- villinger i årene 2001 -2004. Selskabet har bistået med rådgivning på omr   å der, hvor der besiddes en unik viden på grundlag af den ekspertise, der er opbygget gennem etabl e- ringen af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. Der har i denne periode ikke været grundlag for at stille spørg   smålstegn ved hverken Sund og Bælts kompetence eller uvildighed. Med etableringen af et nyt datterselskab under Sund og Bælt Holding A/S, der skal varetage forundersøgel serne vedr. Femern Bælt  -projektet ændres der ikke på dette. Etableringen af datterselskabet indebærer, at dette se   l- skab for egen regning efter aftale med Transport- og Energiministeriet skal gennemføre de nødvendige foru  ndersøgelser. Med venlig hilsen Flemming Hansen