Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
31. maj 2005
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 1
vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spø rgsmål 1 :
"Vil ministeren tilsende udvalget en redegørelse for lovforslagets økonom i-
ske konsekvenser f.s.v.a. jernbanedelen, herunder om lovforslaget er ud-
giftsneutralt eller om der i lovforslaget ligger en subsidiering af Banedan-
mark?"
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, sker der en forhøjelse
af Banedanmarks faste årlige betaling til A/S Storebæltsforbindelsen sv a-
rende til den besparelse, Banedanmark opnår ved, at ansvaret for
vedligehol
delse af jernbanedelen af den faste forbindelse over Storebælt
overføres fra staten til A/S Storebæltsforbindelsen. Ændringen vil således
være øk onomisk neutral for staten og for Sund og Bælt -koncernen for så
vidt angår vedligeholdelsesopgave rne.
Med hensyn til reinvesteringer i jernbaneanlægget har d er på nuværende
tidspunkt ikke været afholdt nævneværdige udgifter. Det må forventes at
der skal afholdes udgifter hertil de kommende år. Der har ikke i Baneda n-
marks budgetter været afsat midler hertil.
Med overførelsen af udgifterne til reinvesteringer ti l A/S Storebæltsforbi n-
delsen er der samlet set tale om et betydeligt løft til jernbanesektoren, uden
at dette har konsekvenser for Banedanmarks budgetter.
Der henvises i øvrigt til besvare lsen af spørgsmål 5.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen