Besvarelse af spørgsmål 3 (L 156 forslag til lov om ændring af lov om omsætning af fast ejendom) den 27. april 2005. Spørgsmål 3: ”Ministeren bedes yde bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der forbyder  provisioner,  der  ikke  ubeskåret  videregives  til  kunden.  Det  er ønskeligt,  hvis  det  af  bemærkningerne  fremgår, at  ændringen  skyldes  et klart ønske fra Advokatrådet.” Svar: Ændringsforslaget kan stilles som følgende: ”  § 7, stk. 2, affattes således: ” Stk. 2. Rådgiveren må ikke modtage provision, rabat eller andet vede  rlag som  følge  af  formidling  eller  fremskaffe lse  af  finansiering,  forsikring, annoncering   eller   andre   ydelser   i   tilknytning   til   omsætning   af   fast ejendom, som ikke ubeskåret videregives til forbrugeren.” Bemærkninger Efter den gældende § 7, stk. 2, skal en rådgiver, der modtager provision eller   andet   vederlag   som   følge   af   formidling   eller   fremskaffelse   af finansiering,  forsikring  eller  andre  ydelser  i  tilknytning  til  omsætning  af fast    ejendom,    gøre    forbrugeren    bekendt    hermed.    Rådgiveren    skal endvidere   gøre   forbrugeren   bekendt   med   adgangen   til   at   få oplyst provisionens stø rrelse og på forespørgsel oplyse denne. Baggrunden  for  de  gældende  regler  er,  at  forbrugeren  skal  orienteres, så ledes at denne er opmærksom på forholdet. Det ville være betænkeligt, hvis forholdet kunne holdes skjult. Lægges oplysni  ngerne åbent frem, vil rådgiveren omvendt være motiveret til at sikre, at der ikke af den  grund kan rejses kritik. Det  foreslås  at  indføre  et  forbud  mod,  at  rådgiveren  modtager  provision eller   andet   vederlag,   som   ikke   ubeskåret   videregives   til   forbrugeren . ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 23. maj 2005 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
Forbudet  skal  også  omfatte  eventuelle  rabatter,  som  rådgivere  modtager fra samarbejdspartnere. Forslaget   får   betydning   for   ejendomsformidlere,   da   bestemmelsen   i lovens   §   16,   stk.   3,   henviser   til   §   7,   stk.   2,   for   så   vidt   angår oplysningspligt   omkring   provisioner   og   andet   vederlag.   Se   i   øvrigt bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 18. Forslaget  bygger  på  et  ønske  fra  Advokatrådet  og  svarer  til  reglerne  for advokater i de advokatetiske regler.” Regeringens  lovforslag  sikrer  en  øget   åbenhed  omkring  provi sioner  og rabatter. Det er regeringens opfattelse, at dette er tilstrækkeligt til at sikre forbrugerbeskyttelsen. Jeg kan derfor ikke støtte det udarbejdede ændringsforslag.