Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0030 Dok.: FRM40355 Besvarelse af spørgsmål nr.   6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre - og hviletid og nedsættelse af g  eby- ret for børnepas mv.)  (L 153). Spørgsmål: ”Hvordan kan de t sikres, at der kan etableres kommunale samarbejder vedr. udvidel- sen af den kommunale parkeringskontrol, herunder fælleskommunale selskaber. Jf. henvendelsen fra Ålborg Kommune?” Svar: Efter  færdselslovens  §  121,  stk.  1,  kan  politiet  pålægge  en  afgift  f or  overtrædelse  af  en  ræ kke nærmere angivne bestemmelser om standsning og parkering i færdselsloven, visse bestemme lser om standsning og parkering fastsat i medfør  af færdselsloven samt standsnings   - og parkerings- forbud, der angives ved afmærkning. Efter  færdselslovens  §  122  a,  stk.  1,  kan  justitsministeren  bestemme,  at  kontrollen  med  de  b  e- stemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvis overlades til kommunalbestyrelsen. Denne  bemyndigelse  er  udnyttet  ved  bekendtgørelsen  om  kommunal  parkeringsk ontrol  (be- kendtgørelse nr. 830 af 26. n ovember 1998). Efter denne bekendtgørelses § 1, stk. 1, kan kontrollen med overholdelse af  nogle af de bestem- melser, der er nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, foruden af politiet varetages af ko mmunalbe- styrelsen. Efter lovforslaget foreslås d en kommunale parkeringskontrol udvidet, således at kontrollen med overholdelsen af færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 4, om parkering i 2. position tillige kan var  eta- ges af den kommunale parkeringskontrol.
- Efter forelæggelse   for Justitsministeriet og Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelte Rigspoli- tichefen den 1. juli 2004 en række kommuner, der udøver kommunal park   eringskontrol i henhold til færdselslovens § 122 a, at kompetencen efter færdselslovens § 121, stk. 1, til at pålægge standsnings- og parkeringsafgifter er en myndighedskompetence, og at delegation heraf kræver hjemmel i lov. Rigspolitichefen oplyste samtidig, at der hverken i Justitsministeriets eller Indenrigs- og Sund- hedsministeriets lovgivning er hjemmel til at delegere kompetencen til at pålægge stand   snings- og parkeringsafgifter fra én kommune til en anden. Dette indebærer, at en kommune ikke kan delegere sin kompetence i henhold til § 121, stk. 1, jf. § 122 a, til en anden kommune, således at ansatte i énkommune udfører parkeringskontrol for en anden kommune. Hvorvidt der lo vligt kan etableres andre former for samarbejde mellem to eller flere kommuner end det netop be- skrevne, vil afhæ  nge af en konkret, kommunalretlig vurdering af samarbejdsaftalen. Ved brev af 20. juli 2004 rettede Aalborg Kommune på den baggrund henvendelse til Justit smi- nisteriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Trafikministeriet (nu: Transport- og Energiministe- riet) og Rigspolitichefen med anmodning om at få oplyst, hvorvidt Aalborg  Kommunes samar- bejde med en række kommuner om udøvelse af parkeringskontrol (Parkeringskontrol Nord) er lovligt. Med henblik på at vurdere hjemmelsgrundlaget for de samarbejdsmodeller om kommunal pa rke- ringskontrol, som Aalborg Kommune har beskrevet, har Justitsministeriet indhentet en kommu- nalretlig vurdering fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. I Indenrigs- og Sundhedsministeriets udtalelse af 2. maj 2005 oplyses det generelt, at det antages at følge af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, a   t det i almindelighed kræ  ver lov- hjemmel at delegere kommunale myndighedsopgaver til en anden kommune. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i udtalelsen endvidere oplyst, at kompetencen til at på- lægge stands  nings- og parkeringsafgifter efter færdselslove  ns § 121, stk. 1 og 3, efter Indenrigs - og Sundhedsministeriets opfattelse indebærer myndighedsudøvelse, men at den endelige vurde- ring af spørgsmålet om, hvorvidt kompetencen til   at pålægge    standsnings- og parkeringsafgifter efter færdselslovens   § 121, stk. 1 og 3, indebærer   myndighedsudøvelse,  henhører u nder Justits- ministeriet, idet dette vil bero på  en fortolkning af Justitsministeriets lovgivning. På baggrund af Indenrigs - og Sundhedsministeriets udtalelse er Justitsministeriet nu i færd med at vurdere de samarbejdsmodeller om kommunal parkeringskontrol, som Aalborg Kommune har beskrevet.
- Hvis det skulle vise sig, at de af Aalborg Kommune beskrevne samarbejdsmodeller forudsætter en ændring af reglerne på området , vil Justitsministeriet overveje dette.