Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0022 Dok.: DSS40056 Besvarelse af spørgsmål nr.  1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af geby- ret for børnepas mv.) (L 153). Spørgsmål: ”Vil ministeren redegøre for 3 konkrete eksempler på sanktioner til vognmænd i det tilfælde, hvor chaufføren har overtrådt køre - og hviletidsbestemmelser og redegøre for, hvordan de samme eksempler vil blive bedømt efter den foreslåede skæ rpelse af sanktionerne i lovforslaget.” Svar: I dag straffes alle overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne med en bøde på 500 kr. til chau ffø- ren og 1.000 kr. til vognmanden pr. overtrædelse uanset overtrædelsens grovhed. Med lovforslaget lægges der op til en markant skærpelse af sanktionerne for overtrædelse af kø- re- og hviletidsreglerne.  Bødeniveauet forhøjes betydeligt, idet der  foreslås indført et  grad ueret bødesanktionssystem for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid, således at bøden stiger i takt  med  overtrædelsens  grovhed.  Herudover  skærpes  bøden  for  overtrædelse  af  reglerne  om kontrolapparatet, og der indføres hjemmel til frakendelse af førerretten ved grovere eller gentag- ne overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Det  foreslås   således,  at  overtrædelse  af  reglern e  om  køre-  og  hviletid  straffes  med  en  bøde  på 100 kr. til chaufføren og 200 kr. til vognmanden for hver procent, reglerne om køre- og hviletid overskrides.
- Endvidere  foreslå s  det,  at  bøden  for  overtrædelse  af  reglerne  om  kontrolapparatet  fastsættes  til 3.000 kr. til chaufføren og til 6.000 kr. for vognmanden pr. overtrædelse i modsætning til i dag, hvor bøden er på he nholdsvis 500 og 1.000 kr. Foreligger der flere overtrædelser af reglerne om køre- og hviletid og kontrolapparatet foreslås det, at bøderne – som det også i dag er tilfældet  – lægges sammen (absolut kumulation). I det følgende belyses det foreslåede og det gældende sanktionsniveau ved  overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne for så vidt angår vognmanden ved tre konkrete eksempler  . Eksempel 1 Hvis en chauffør kører 2 timer mere end den tilladte maksimale daglige køretid på 10 timer,  sva- rer  det  til  en  overskridelse  på  20  pct.  af  reglerne  om  daglig  køretid.  Bøden  til  vognmanden  vil således  udgøre 4.000 kr. Har  chaufføren  endvidere  først  holdt  pause  en  time  senere,  end  reglerne  foreskriver,  vil  reglen om køretid uden pauser, hvor der efter 4½ times kørsel skal holdes pause på mindst 45 minu    tter, være overskredet med 1 time svarende til 22 pct. Bøden til vognmanden vil være på  4.400 kr. Har chaufføren i eksemplet herudover ikke skrevet f.eks. sit navn på det diagr amark, hvor køre- tid, hviletid og pauser registreres, vil reglerne om kontrolapparatet være overtrådt. Dette vil  med- føre en bøde på 6.000 kr. til vognmanden. Den samlede bøde til  vognmanden vil derfor være på  14.400 kr., som herefter oprundes til nær- meste beløb deleligt med 500 kr., dvs. til 14.500 kr. Efter det gældende sanktionsniveau vil bøden til vognmanden for disse tre overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne udgøre 3.000 kr. Eksempel 2 Hvis en chauffør efter en daglig køretid på 10 timer holder et hvil på én time mindre end for   e- skrevet – f.eks. 7 timer i forhold til et reduceret hvil, der mindst skal være på 8 timer  – og heref- ter igen kører 10 timer, vil køretiden blive opgjort, som om der ikke er afholdt et hvil. Den samlede køretid vil derfor være på 20 timer, hvilket svarer til en overskr idelse af reglerne om  daglig  køretid  på  100  pct.  Mindstekravene  til  den  daglige  hviletid  er  samtidig  overskredet med 1 time, hvilket svarer til en overskridelse på 12,5 pct.
- Disse overtrædelser vil efter forslaget medføre en samlet bøde – efter oprunding – på 22.500 kr. til vognmanden for overtrædelse af reglerne om daglig køretid og daglig hviletid. Disse overtrædelser vil i dag medføre en bøde på  1.000 kr. til vognmanden, idet der efter gæl- dende  praksis  for  strafforfølgning  af  sager,  hvor  der  både  konstateres  overtrædelse  af  re glerne om daglig køretid og daglig hviletid, alene rejses sigtelse for overtrædelse af reglerne om hvile- tid, da dette anses for den væsentligste overtrædelse. Som det fremgår af pkt. 3.2.2.2.1. har J u- stitsministeriet tiltrådt Rigsadvokatens anbefaling om at ændre denne praksis . Det foreslås  sål e- des, at der fremover i sager, hvor både den daglige køretid og  den daglige hviletid er overtrådt, vil skulle fastsættes bøder for begge overtrædelser. Eksempel 3 Ved vejkontrol af en lastbil, der kørte i international trafik fra Italien til Danmark med én chau f- før, blev følgende overtrædelser konstateret: Chaufføren indsatte på et tidspunkt under kørslen sit diagramark i kontrolapparatets medføre rpo- sition, selv om der ikke var to chauffører på turen. Chaufføren fortsatte herefter sin kørsel, og den samlede daglige køretid blev opgjort til 15 timer og 6 minutter svarende til en overskridelse på 51 pct. Endvidere havde han undladt at holde de foreskrevne pauser, og den samlede køretid uden pau- ser blev opgjort til mindst 10 timer og 28 minutter, d vs. en ove rskridelse på 132 pct. Endelig var reglen om daglig hviletid på mindst 8 timer overskredet . Reglen om daglig hviletid indebærer, at der inden 24 timer efter, at kontrolapparatet er aktiveret og kørslen påb egyndt, skal afholdes et sammenhængende hvil på mindst 8 timer. Chaufføren kunne inden for denne p eriode højst  nå  at  afholde  et  sammenhængende   hvil  på  7  timer  og  11  minutter,  og  reglen  var  således overskredet med 10 pct. Chaufførens kørsel indebar således tre overtrædelser af reglerne om køre - og hviletid og én ove r- trædelse af reglerne om kontrolapparatet, hvilket gav en bøde på 4.000 kr. til vognma nden. Efter  forslaget  vil  disse  overtrædelser  af  køre-  og  hviletidsreglerne  medføre  en  samlet  bøde  på 45.000 kr. til vognmanden (oprundet). Der henvises i øvrigt til lovforslagets underbilag 2.4. (bilag 4.2.) med en nærmere beskrivelse af det nævnte eksempel.
- Det  er  på  den  baggrund  Justitsministeriets  opfattelse,  at  d e  foreslåede  skærpede  sanktioner  og anvendelsen af reglerne om absolut kumulation kan bidrage til, at de skærpede bøder bliver af en sådan størrelse, at de t ikke vil kunne betale sig at overtræde reglerne.