SkatteministerietJ.nr. 2004-231-0037DenTilFolketingets SkatteudvalgL 147- Forslag til Lov om ændring af lov om tobaksafgifter.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 - 3. Kristian Jensen/ John Fuhrmann
Spørgsmål 1: Vil lovforslaget medføre, at der bliver givet længere kredittid til tobaksvirksomhederne, og er der i givet fald taget højde for det, således at virksomhederne ikke kommer til at tjene på det? Svar:Lovforslaget vil ikke ændre kredittiderne generelt. Virksomhedernes likviditet og indtjening vil derfor ikke blive påvirket generelt. Dispensationsmuligheden betyder dog, at enkelte virksomheder i enkeltstående tilfælde kan få forlænget kredittiden. Det er en konsekvens af, at EU -reglerne angiver,at afgiften først skal forfalde, når varerne overgår til forbrug (forlader afgiftsoplaget), og ikke som ved de nuværende regler når stempelmærkerne udleveres. Dispensationsmuligheden forventes ikke at få nogen væsentlig betydning for de samlede afgiftsbetalinger. Den vil først og fremmest kunne benyttes af virksomheder med meget ringe omsætning og/eller i forbindelse med helt enkeltstående situationer. Meningen med forslaget og dispensationsmuligheden er at sikre, at alle virksomheder betaler det de skal hverken mere eller mindre. Spørgsmål 2: Hvor stor en økonomisk fordel får tobaksvirksomhederne af dette forslag? Svar:Som nævnt i svaret til spørgsmål 1 bliver tobaksvirksomhedernes økonomi generelt ikke påvirket af dette forslag.Enkelte virksomheder kan i dog enkelte særlige tilfælde få forlænget deres kredittid på grund af dispensationsmuligheden.
Spørgsmål 3: Ministeren bedes redegøre for, hvor stort et beløb, der årligt ko mmer ind i punktafgifter på tobak, samt hvilke virksomheder punktafgifterne stammer fra?Svar:Statens indtægter fra tobaksafgiften fremgår af nedenstående tabel 1. Tabel 1 - Statens indtægter fra tobaksafgift, mio. kr.Tobaksafgiften kan henføres til forskellige tobaksvarer. Tobaksprovenuets fordeling på forskellige tobaksvarer i 2004 fremgår af tabel 2. Tabel 2 provenuet fra de forskellige tobaksformer i 2004Tobaksafgift i alt7.036.547heraf:Afgift af cigaretter.6.378.291Afgift af cigarer mv.58.883Afgift af pibetobak mv.599.373Anm.: Afgift af pibetobak mv. indeholder både afgifter fra røgtobak t il pibe og hjemmerullede cigaretter.Ud over afgifter på tobak er der også afgift på cigaretpapir mv. Statens indtægter herfra var i 2004 på ca. 45 mio. kr.Tobaksafgiften betales af virksomheder, der fremstiller og/eller importerer tobak.Skatteministeriet må ikke oplyse, hvor meget de enkelte virksomheder hver især betaler i afgift. Det fremgår dog af tabel 2, at langt den største del af tobaksprovenuet kommer fra cigaretter. Det skyldes, at fabriksfremstillede cigaretter 1.er den mest udbredte tobaksvare2.er den tobaksvare med den højeste afgift målt som andel af forbrugerprisenBåde markedet for fabriksfremstillede cigaretter og røgtobaksmarkedet er i øvrigt præget af, at forholdsvis få aktører sidder på meget store markedsandele.På skatt eministeriets hjemmeside www.skat.dk og i Skatteministeriets Rapport om grænsehandel 2004 findes der mange flere og mere uddybende oplysninger om statens indtægter fra tobaksafgiften og tobaksmarkedet mv. Regnskab 2002Regnskab 2003Regnskab 2004FL 2005 7.6797.6717.0377.280