Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 17. maj 2005
J.nr. 5162/
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved breve af 28. april 2005 udbedt sig
min besvarelse af følgende spørgsmål 10, ad L 145.
Ad L 145 spørgsmål 10:
Vil ministeren oplyse, hvilke nationale krav der kan stilles til detailhandlen vedrørende forbrugerven-
lig mærkning af fødevarer udover den mærkning, der sker med E-numre, samt oplyse i hvilket omfang
det kræver dansk lovgivning?
Svar:
Reglerne om mærkning af fødevarer er fastsat i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF af
20. marts 2000 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om mærkning af og præsen-
tationsmåder for levnedsmidler samt om r eklame for sådanne levn edsmidler, med senere ændringer
(mærkningsdirektivet). Der er tale om et totalharmoniseringsdirektiv, hvilket betyder, at der som ud-
gangspunkt ikke kan fastsættes strengere eller lempeligere regler på nationalt plan.
Det fremgår af art. 3 i mærkningsdirek tivet, at krav til mærkning af levnedsmidler kun kan omfatte de
obligatoriske oplysninger, der angives i art. 3, på de betingelser og med forbehold af de undtagelser,
der er fastsat i art. 4-17.
Mærkningsdirektivet sondrer mellem horisontale mærkningsregler, der er mærkningsregler, der gælder
for alle fødevarer, med mindre andet er fastsat i de vertikale mærkningsregler, og vertikale mærk-
ningsregler, der er mærkningsregler for bestemte fødevarer eller for bestemte grupper af fødevarer.
I følge mærkningsdirektivets art. 4, kan der kun fastsættes skærpede nationale mærkningskrav inden-
for de vertikale mærkningsregler.
Hvis der nationalt fastsættes sådanne skærpede mærkningskrav på omr å der, hvor der er fastsat EU-
regler, skal disse krav godkendes i en forskriftprocedure, jf. art. 20. Hvis der nationalt fastsættes skær-
pede mærkningskrav på områder, hvor der ikke er fastsat EU -regler, skal der gives meddelelse til EU-
Kommissionen og de øvrige medlemsstater. Såfremt EU -Kommissionen eller en medlemsstat inden
for en frist på 3 måneder gør indsigelser, sendes den nationale regel enten i høring, eller Kommissi o-
nen kan vælge at sende den nationale regel til godkendelse i henhold til forskriftproceduren, jf. art. 20.
Det skal bemærkes, at medlemsstaterne ikke ved nationale regler kan forbyde handel med fødevarer,
der er mærket i overensstemmelse med fællesskabsreglerne, med mindre disse nationale regler er be-