Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 7
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 7:
"Hvordan forholder denne lov sig til den forestående liberalisering af lod s-
området?"
Svar:
Jeg har fra Forsvarsministeriet indhentet følgende udtalelse om forholdet
mellem denne lov og den forestående påtænkte liberalisering af lodsomr å-
det.
Lov om havne regulerer havnenes adgang til at udøve forskellige former
for erhverv på de vilkår, der i anden lovgi vning måtte være fastsat for de
pågældende erhverv.
Lodsloven regulerer, hvem der må drive lodsvirksomhed, og hvilke beti n-
gelser, der skal være opfyldt for en sådan vir ksomhed.
Lov om havne muliggør i dag, at havne, der før lovens ikrafttræden drev
lodsvirksomhed, kan fortsætte med denne virksomhed. Vedtages lovforsla-
get vil transport- og energiministeren i en række tilfælde kunne tillade, at
også andre havne kan drive lodsvirksomhed. Enhver lodsvirksomhed skal
dog altid ske i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lodslov,
jf. ovenfor.
Gældende lodslov giver havnene mulighed for at få autoris erede lodser, der
varetager lodsninger inden for havnens områ de. Lodsvæsenets har eneret
på al anden lodsning i dansk farvand. Det forslag til ny lodslov, som fo r-
ventes fremsat til efteråret, vil indeholde en konkurrenceudsætning af alle
lodsninger i en havn eller uden for en havns område, der påb egyndes eller
afsluttes i en dansk havn. Vedtages den nye lodslov, vil enhver, herunder
de havne, der i medfør af lov om havne har adgang dertil, og som opfylder