Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 5
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 5:
"Hvorfor har ministeren ikke valgt at lade lovforslagets regler omkring om-
sætningsmængder og længden på dispensationen matche de regler, der in d-
går i det direktiv, som er undervejs i EU"
Svar:
Som nævnt i svaret på spørgsmål 4, er jeg indstill et på, at fremsætte æ n-
dringsforslag til lovforslaget således, at grænsen i lovforslaget på 3 mio.
tons gods sænkes til 1,5 mio. tons, hvorved også nogle af de mindre havne
får mulighed for at deltage i forsøget, og denne omsætningsgrænse vil være
i overensstemmelse med omsætningsgrænsen i det direktivforslag om ad-
gang til markedet for havnetjenester, der for øjeblikket er genstand for for-
handlinger i EU.
Med lovforslaget er der ikke noget til hinder for, at en tilladelse kan fornys
ud over de 5 år, der er f astsat i forslaget. EU direktivforslaget om adgang
til markedet for havnetjenester har forslået en maksimal tidsgrænse på 12
år for en tilladelse til aktiviteter, der involverer mobile aktiver. Direktivfo r-
slaget opererer med en tilladelsesperiode på 30 år for bl.a. kraner og slæbe-
både.
Den foreslåede tidsgrænse på 5 år ligger indenfor makisma lgrænsen i EU
direktivet, men tager udgangspunkt i, at der er tale om en forsøgsordning,
og at de mobile aktiver i givet fald vil kunne frasælges igen.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen