Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 4
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 4:
"Med henvisning til ministerens svar til Danske Havnes høringssvar, hvor
det bekræftes, at det kun er de allerstørste havne, der reelt får mulighed for
at deltage i denne forsøgsordning, bedes ministeren oplyse, om ikke nogle
af de mindre havne med fordel kunne deltage i denne forsøgsordning. He r-
under bedes ministeren oplyse, om ikke det ville være en idé, hvis grupper
af havne fik mulighed for at gå sammen om at tilbyde skibsrelaterede og
havnerelaterede hjælpetjenester og om ministeren i den sammenhæng vil
være indstillet på at nedjustere kravet til, hvor stor en godsomsætning en
havn skal have for at kunne deltage i forsøgsordningen."
Svar:
Der er i dag ingen havne, der ikke kan få udført skibsrelaterede hjælpetj
e-
nester. Jeg kan oplyse, at lovforslaget indebærer, at de havne, der har u d-
trykt ønske om at kunne tilbyde skibsrelaterede hjælpetjenester, får muli
g-
hed for at gøre det efter reglerne i lovforslaget.
Ingen af de mindre havne har rettet henvendelse til mig om at få adgang til
at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, hvilket jeg betragter som et tegn
på, at de mindre havnes behov for at få udført skibsrelaterede hjælpetjen
e-
ster er opfyldt med den eksisterende ordning.
Imidlertid er jeg indstillet på at fremsætte ændringsforslag til lovf
orslaget
således, at grænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes til 1,5 mio.
tons, hvorved også nogle af de mi ndre havne får mulighed for at deltage i
forsøget, hvor de ønsker det. Denne omsætningsgrænse vil være i overen
s-
stemmelse med omsætningsgræ
nsen i det direktivforslag om adgang til