Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 2:
"Ministeren bedes tilsende udvalget et notat, der forklarer, hvilke grænser
den kommunale fuldmagt sætter for kommunale selvstyrehavnes og kom-
munalt ejede aktieselskabshavnes handlemuligheder samt, hvilke aktivite-
ter kommunale havne ikke må ud føre, men som private havne gerne må
udføre."
Svar:
Jeg har fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet modtaget nedenstående udt a-
lelse om grænserne for den kommunale fuldmagt for kommunale selvsty-
rehavne og kommunalt helt eller delvist ejede aktieselskabshavne.
De almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgave-
varetagelse (de såkaldte kommunalfuldmagtsregler) finder alene anvende l-
se i tilfælde, hvor den skrevne lovgivning ikke regulerer dvs. enten hjem-
ler eller udelukker kommunernes mulighed for at påtage sig opgaver.
Kommunalfuldmagtsreglerne er på grund af d eres karakter som uskrevne
kommunal
retlige grundsætninger ikke til hinder for, at der i den skrevne
lovgivning sker en regulering af kommuners opgavevaretagelse på et givet
område, d er fraviger kommunalfuldmagtsreglerne. Kommuners mulighed
for at varetage opgaver efter kommunalfuldmagtsreglerne vil således altid
kunne blive enten udvidet eller begrænset i den skrevne lovgivning.
Vurderingen af, om den skrevne lovgivning indeholder en regulering af
kommunale selvstyrehavnes og kommunalt ejede aktieselskabshavnes
handlemuligheder, skal foretages af ressortministeriet, dvs. Transport- og
Energiministeriet.
En kommunal selvstyrehavn er en selvstændig virksomhed, som styres af
kommunal
bestyrelsen i den kommune, hvor havnen ligger, og som ledes af