Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 28. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
19 (L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 19:
"Er det rimeligt, at forbrugerne af skibsrelaterede havnetjenester skal betale
mere for disse tjenester, fordi der fra lovside kræves en adskillelse af se l-
skaber, der blot betyder øget bureaukrati, hvilket for især mindre havne vil
væ re en stor belastning?"
Svar:
Havneloven giver i dag mulighed for, at en havn kan igangsætte skibsrel a-
terede hjælpetjenester, hvis den overgår til privat ejerskab uden nogen
ansø gning efter havneloven.
Tilsvarende kan en havn, der omdannes til et aktieselskab, der helt eller
delvist ejes af en kommune, uden videre udføre havnerelateret operatø r-
virksomhed.
Kommunalbestyrelsen for den enkelte havn vælger dermed selv de frihed s-
grader, kommunalbestyrelsen anser som relevante for den enkelte havn.
Havneloven giver ikke i dag nogen mulighed for at kunne give dispensati-
on for havne til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, mens der eksist e-
rer en dispensationsmulighed for havnerelateret operatørvirksomhed.
Med lovforslaget ønskes etableret en forsøgsordning til sk ibsrelaterede
hjæ lpetjenester, hvorefter havne, der opfylder nærmere angivne kriterier,
kan opnå dispensation på de i lovforsl aget angivne vilkår.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen