Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 26. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
15 (L 143 - Bilag 3), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 15:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra Danske
Havne, jf. L143 bilag 3."
Svar:
Jeg går ud fra, at Trafikudvalgets anmodning alene knytter sig til de b e-
mærkninger, Danske Havne har fremsat i forbindelse med den foreslåede
ændring af havneloven.
Danske Havne udtrykker i sin henvendelse en frygt for, at betingelserne for
at opnå en dispensation er så restriktive, at kun én eller to havne vil blive
omfattet, og Danske Havne ønsker, at flere havne får muligheden for at
tilbyde skibsrelaterede hjælpetjenester. Danske Havne foreslår, at havne
kan samarbejde om at tilbyde service.
Jeg skal i denne sammenhæng henvise til mit svar på Trafikudvalgets
spørgsmål 4, hvorefter jeg indstillet på at fremsætte ændringsforslag til lov-
forslaget således, at omsætningsgrænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods
sænkes til 1,5 mio. tons.
Herved får også nogle af de mindre havne mulighed for at deltage i fors ø-
get, og denne grænse vil være i overensstemmelse med omsætningsgræn-
sen i det direktivforslag om adgang til markedet for havnetjenester, der for
øjeblikket er genstand for forhandlinger i EU.
Endvidere skal jeg bemærke, at lovforslaget ikke er til hinder for at flere
havne, der hver især opfylder kriterierne for at indgå i forsøge t, samarbej-
der om at tilbyde de skibsrelaterede hjælpetjenester.