Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 358716 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 5 (L 141) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 23. maj 2005. Med venlig hilsen Helge Sander
Spørgsmål nr. 5 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 23. maj 2005 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del  - bilag ) Spørgsmål 5 Vil ministeren tage initiativ til at fremsætte et ændringsforslag, der indeholder klare regler for prissætning og et prisloft, eller vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at dette sker? Svar: Udvalget for Videnskab og Teknologi har anmodet om, at der fremsættes ændringsforslag i forhold til lovforslagets reg  ler om fastsættelse af gebyrer. Der er som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 3 fastsat et prisloft direkte i lovforslaget, hvilket begrænser gebyrerne til marginalomkostningerne ved at stille data til rådighed, jf. § 8, stk. 1, hvilken prisfastsættelse for    visse offentlige myndigheder kan udvides til også at omfatte betaling for omkostninger til dokument - eller dataproduktion.  Lovforslaget fastsætter således klare og udførlige regler for prissætning, der i overensstemmelse med den eksisterende praksis for p  rissætning af data ligger væsentligt under direktivets prisloft. Udvalgets forslag må forstås således, at der med et ændringsforslag med klare regler for prissætning, skal ske en generel billiggørelse af data i forhold til i dag. Det skal som i min besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 3 bemærkes, at en sådan billiggørelse af data vil forudsætte alternativ finansiering af en række offentlige myndigheder, der i så fald ville blive pålagt enten udgifter til distribution af data eller for enkelte myndigheders vedkommende (jf. § 8, stk. 2) bortfald af indtægter ved salg af data. Dette forudsætter en grundlæggende ændring af den nuværende prissætning af data i den offentlige sektor, hvilket ikke har været hensigten med lovforslaget. Et lavere prisniveau vil indebæ  re, at myndighederne skal stille data til rådighed for videreanvendelse til en pris, der ikke kan forventes at dække marginalomkostningerne. Det vil skabe et væsentligt negativt incitament for offentlige myndigheder i forhold til at stille data til rådighe d for videreanvendelse. Derfor må en sådan bestemmelse kobles med en egentlig pligt for offentlige myndigheder til at stille data til rådighed, hvis ikke lovforslagets formål skal svækkes væsentligt. En sådan pligt vil, jf. min besvarelse af spørgsmål 4, æ ndre en grundlæggende forudsætning for lovforslaget, som regeringen ikke agter at fremsætte forslag om, og som regeringen ikke umiddelbart kan yde teknisk bistand til. Jeg vurderer på den baggrund ikke, at det vil være hensigtsmæssigt at fremsætte ændring  sforslag vedrørende lovforslagets gebyrregler.