Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-730-0028 Dok.: SAL40057 Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   3  af  10.  marts  2005  fra  Folketingets  Retsudvalg  vedrørende forslag til lov om ændring af lov om oprettelse af et centralt dna-profilregister og retspleje- loven  (Udvidelse  af  dna-profil-registerets  persondel,  indikationskrav  ved  legemsundersø- gelse m.v.) (L 14). Spørgsmål: ”Hvilke oplysninger kan ministeren give, om sandsynligheden for, at personer, som tidligere har begået kriminalitet, men herefter i en periode på 10 år ikke  har begået kriminalitet, begår ny  kriminalitet?” Svar: Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitichefen, som har oplyst,  at  Rigspolitiet  ikke  er  i  besiddelse  af  oplysninger  om  sandsynligheden  for,  at  personer, som tidligere har begået kriminalit et, men herefter i en periode på 10 år ikke har begået krimin   a- litet, begår ny kriminalitet. Justitsministeriet kan dog  generelt henvise til ”Kriminalitet 2003” fra Danmarks Statistik, der i tabel 5.01 viser en opgørelse over personer med frihedsstraf i 2003 og afstanden til seneste tidli- gere frihedsstraf 2003-1998. Tabellen viser, at der i 2003 var i alt 20.689 personer med afgørel- ser til frihedsstraf, og heraf var der 9.308 personer (herefter kaldet ”recidivister”) med tidligere frihedsstraf i den pågæld ende periode. Med hensyn til afstanden til seneste tidligere frihedsstraf var der 3.783 ”recidivister” med under 1 år til seneste frihedsstraf, og det fremgår af tabellen, at antallet  af  ”recidivister”  gradvist  falder,  efterhånden  som   den  tidsmæssige  afstand  til  seneste frihedsstraf forøges. Således var der 620 ”recidivister”, hvor afstanden til s eneste frihedsstraf var 4-5 år. Justitsministeriet finder ikke, at tallene fra Danmarks Statistik umiddelbart er egnede til at belyse virkningen af den foreslåed e ændring af dna-profil-registerlovens § 3, stk. 1, nr. 2, om sletning af oplysninger  i  persondelen.  Dette  skyldes  navnlig,  at  tallene  fra  Danmarks  Statistik  alene  angår personer, der modtager en strafferetlig afgørelse i form af frihedsstraf. Betingelserne for optagel-
- se i dna-profil-registeret knytter sig imidlertid i lighed med betingelserne i Fingeraftryksregiste- ret  til  selve  sigtelsen,  og  som  det  fremgår  af  dna -lovforslagets  almindelige  bemærkninger  pkt. 4.3. , finde s der ikke få eksempler på, at fingera  ftryk fra personer, der er blevet frifundet i en tid- ligere sag, eller mod hvem påtale er opgivet, har været af afgørende betydning i senere s ager. Som anført i lovforslaget finder Justitsministeriet, at det vil svække dna-profil-registerets anven- delsesmuligheder, hvis personer heri skal slettes tidligere end i Fingeraftryksregisteret. Der hen- visesi øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 4.3.